Ferrarin rattikohussa yksi outo seikka: salanapille olisi parempikin paikka

10.9626697by
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 28.04.2018 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lukuisat Sebastian Vettelin ratissa huomattuun lisävipuun liittyvät salaliittoteoriat eivät juuri saa tukea yli vuosikymmenen F1-tiimeissä työskennelleeltä C Moren tekniseltä asiantuntijalta Ossi Oikariselta.

MAINOS

Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!

Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Formulamaailmassa alkoi tällä viikolla kohu, kun Motorsport.com esitteli nettivideollaan kuvaa Vettelin Ferrarin ohjauspyörästä, jonka takaa löytyi vipu, jollaista ei ole Kimi Räikkösen autosta.

Pian uutinen alkoi kerätä monia teorioita, joissa uskottiin Vettelin saavan vivusta ratkaisevan hyödyn esimerkiksi aika-ajojen viimeisessä osiossa, mikä selittäisi saksalaisen äkillisen suorituskyvyn paranemisen suhteessa Räikköseen.

LUE MYÖS: Räikkönen avautuu Vettelin rattikohusta: ”Yliammuttu juttu simppelistä asiasta”

Oikarisen mukaan ei ole mitenkään epätavallista, että saman tallin kuskeilla olisi ratissaan säätimet eri paikoissa. Ja varsinkin Räikkösellä on taipumus pysyttäytyä hyväksi todetussa mallissa uuteen vaihtamisen sijaan.

– Sitä on voitu tarjota Kimillekin. Mitä tahansa sillä säädetäänkin, niin Kimi on sanonut, ettei hän tykkää siitä, Oikarinen kommentoi.

– Ei ole siis kyse mistään salaisesta napista. Jos siellä oli salainen nappi, jota haluttaisiin käyttää sillä tavalla, että toinen kuljettaja ei siitä mitään tiedä, se piilotettaisiin ohjaamoon ja silloin sitä ei näkisi kukaan, Oikarinen taustoittaa.

Salaisia toimintoja rajoittaa myös se, että kaikissa autoissa on tismalleen samanlainen moottorin ohjausyksikkö (ECU). Säätimillä voidaan kuitenkin vaikuttaa moneen asiaan.

– Kuskit muuttavat esimerkiksi jarrubalanssia useita kertoja kierroksen aikana. Siinä on voitu tehdä jotain, että jarrubalanssia saa muutettua johonkin mutkaan. Sillä voi olla monta tarkoitusta, Oikarinen pohtii.

Tuoreimmat aiheesta

F1