Ferrarin väitetty keino kierrättää osaa hybridimoottorinsa keräämästä energiasta mittauslaitteiden ohi on puhuttanut F1-varikolla jo kesästä lähtien.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Japanin GP viikonloppuna
Lauantai: Aika-ajo klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 8.00
Sunnuntai: Japanin GP klo 8.00, ennakkotunnelmat klo 7.00Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene myönsi Japanin kisaviikonloppuna, että FIA on lisännyt tallin voimayksikköön toisen mittausanturin, jolla seurataan sekä jarrutusenergian että turbon lämpöenergian kertymistä voimayksikön akkuihin.
F1-säännöissä hybridienergian hyödyntämiselle on asetettu ylärajat, mutta Ferrari on mahdollisesti onnistunut kiertämään sääntöä jakamalla energiavarastonsa kahteen osaan.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen valottaa, mistä selkkauksessa on kyse.
– On spekuloitu sitä – tähän ei varmaan ikinä tulla saamaan vahvistusta – että on mitattu vain kineettistä energiaa ja kaikki, mitä turbosta on tullut ja mennyt takaisin käyttöön, ei olisi pystyttykään mittaamaan, Oikarinen sanoo.
– Nyt Ferrariin on lisätty toinen anturi eli mitataan tavallaan akkujen molempia osia. Tämän kahtia jakamisen takia on pystytty ehkä ottamaan siitä enemmän voimaa käyttöön kuin muut tiimit.
Arrivabene kiisti jyrkästi, että uudella mittaussensorilla olisi ollut mitään vaikutusta tallin suorituskykyyn. Siitä huolimatta Ferrari on pudonnut selvästi Mercedeksen vauhdista.
– Kumma kyllä – sen jälkeen, kun nämä sensorit on lisätty, suoravauhtietua kiihdytyksen alussa ei enää ole ollut Ferrarilla. En tiedä, voidaanko vetää se johtopäätös, että Ferrari on joutunut luopumaan osasta edusta, joka heillä oli kiihdytyksessä, Oikarinen arvioi.