Ison kehitysharppauksen alkaneeseen formulakauteen tehnyt Ferrari on saanut kilpailijatallit kiinnostumaan autonsa ominaisuuksien laillisuudesta.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja klo 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Saksalaisen RTL-kanavan asiantuntija Christian Danner hämmästeli viime viikonlopun Kiinan GP:n yhteydessä etusiiven joustavuutta, mutta moottoriurheilulehti Auto Motor und Sport on saanut tiimeiltä tietoonsa muitakin epäilyjä.
Tallit havaitsivat lehden mukaan Shanghain lauantaiharjoituksissa, että Kimi Räikkösen auton sivuilta ulos työntyvä pohjalevy taipuu huippuvauhdissa sivuiltaan muodostaen alleen kaarevan tunnelin, joka vahvistaa auton aerodynamiikkaa ja sitä kautta myös suoranopeutta.
F1-säännöissä auton pohjalevyn ja muiden aerodynaamisten osien taipuisuudelle on asetettu rajat, mutta Ferrari on mahdollisesti pystynyt kiertämään sääntöä tekemällä pohjalevynsä eri vahvuuksia olevista hiilikuituelementeistä. Kansainvälinen autoliitto FIA mittaa auton lattian taipuvuutta vain levyn kulmista, joten Ferrari on suunnitellut pohjan joustamaan kauempaa keskeltä.
Tallien insinöörien mukaan Ferrarin autossa on havaittu myös toinen erikoinen ilmiö. Auton takasiipi ja peräpään diffuusori näyttävät laskevan huippunopeuksissa alaspäin, mikä pienentää suorilla autoon kohdistuvaa ilmanvastusta. Alaspäin joustava peräpää saa aikaan samanlaisen aerodynaamisen hyödyn, jota esimerkiksi Red Bull tavoitteli viime kauden jälkeen kielletyllä ratkaisullaan jousitukseen kertyvän energian vapauttamisesta suorilla.
Jo aiemmin kilpailijat ihmettelivät, miksi Ferrari on kiinnittänyt takasiiven autoon kahdella keskipilarilla, koska tästä on ilmanvastuksen kannalta vain haittaa. Takasiiven taipuminen alaspäin saattaisi selittää ratkaisun.