Ferrarin ensimmäisen katumaasturin hinnaksi on Suomessa tulossa lähes 700 000 euroa. Ensimmäiset täkäläiset tilaukset tehtiin jo neljä vuotta sitten, vaikka auton ensiesittely on luvassa vasta tulevana syksynä. Katso tämän linkin takaa ensimmäinen autosta julkaistu kuva.
Urheiluautovalmistaja Ferrarin mallisto sähköistyy kovaa vauhtia – ja laajenee jännittäviin suuntiin. Tällä viikolla esiteltiin hybridimoottorisen Ferrari 296 GTB:n avoautoversio 296 GTS, jossa kuusisylinteriseksi kutistettu pannu yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa hurjan 830 hevosvoiman tehon.
Mutta urheiluautoileva maailma odottaa jo tulevan syksyn uutuutta Ferrari Purosangueta. Se on nelivetoinen, neliovinen ja neljäpaikkainen urheiluauto, jonka ulkoinen olemus muistuttaa kovasti markkinoiden sulavalinjaisimpia katumaastureita.
Italialaisvalmistaja on päättäväisesti vakuutellut, ettei tule lisäämään mallistoonsa SUV-autoa, vaikka muun muassa Lamborghinilta sellainen löytyykin. Purosangue ainoastaan näyttää city-maasturilta.
Lue myös: Supermaasturit käyvät kaupaksi meilläkin: Ferrari ei ole edes esitellyt omaansa, mutta Suomeen niitä on silti tilattu jo seitsemän
– Purosangue ei ole katumaasturi. Se on tehty asfaltille. Se sopii myös radalle, mutta maastoon sitä ei ole tehty. Ferrari on luonut Purosanguella oman segmenttinsä, sanoo Ferraria Suomessa myyvän Luxury Collectionin johtaja Esa Schroderus.
Suomen teille jopa kolmisenkymmentä Purosangueta
Purosanguen, ”täysverisen”, ennakkokysyntä on ollut valtaisaa maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa.
– Ensimmäiset Purosanguen varaukset on vastaanotettu neljä vuotta sitten. Se kuvastaa kiinnostuksen määrää, Schroderus kertoo.
Tämä kaikki siitä huolimatta, että auton varsinainen ensiesittely on luvassa vasta tämän vuoden syyskuussa. Suomen teillä ensimmäiset Ferrari Purosanguet tullaan näkemään vuoden 2023 puolella.
– Oletan, että saamme Suomeen 25–30 auton kiintiön, sanoo Schroderus.
Johtajalla yksi harras toive
Ainakin lanseerausvaiheessaan Maranellon uutuus on tarjolla vain klassisella V12-moottorilla. Ferrarin määrätietoinen malliston sähköistäminen viittaa kuitenkin siihen suuntaan, että jatkossa myös Purosangue liikkuu osin sähkötoimisesti.
– Harras toiveeni on, että auto saadaan myös hybridiversiona, joko kahdeksan- tai kuusisylinterisenä.
Se laventaisi Purosanguen suomalaista kohderyhmää merkittävästi. V12-moottorisena Purosanguen autoverollinen hinta Suomessa asettunee 677 000 euron kieppeille. Vaikkapa kuutoskoneisena hybridinä hintalappu olisi merkittävästi pienempi. Esimerkiksi 296 GTB maksaa Suomessa ”vain” 342 000 euroa.
Schroderus arvioikin, että lanseerausvaiheessaan Purosangue kiinnostaa lähinnä olemassaolevia Ferrari-asiakkaita. Ferrari-entusiasteille Maranellon V12-moottori on Graalin pyhä malja, joka halutaan kokoelmiin autoveron raipaniskuista huolimatta.