Suomalaiset ovat hankkineet jo kymmenittäin äärimmäisen ylellisiä, satojen tuhansien eurojen arvoisia katumaastureita.
Katso pääkuvan videolta, miltä vuoden suurimmassa autotapahtumassa näyttää.
Superautoistaan tunnettu Ferrari julkistaa SUV-mallinsa vasta ensi vuoden puolivälissä, ja myyntiin se tulee siitä arviolta vuoden kuluttua. Vaikka autoa ei ole vielä olemassakaan, asiakkaat ovat tilanneet niitä Suomeen jo seitsemän kappaletta.
Esa Schroderus Luxury Collection Automobiles -yhtiöstä kertoo, että Suomessa myydään jo kymmenittäin luksusluokan katumaastureita.
Kyseessä on varsin tuore autoluokka, johon kuuluvat esimerkiksi Maserati Levante, Bentley Bentayga ja Lamborghini Urus.
– Uruksia on myyty kahdeksan kappaletta, Bentaygoja toistakymmentä ja Levanteja 24, kertoo Schroderus.
Kyseisen autoluokan hinnat Suomessa veroineen ovat 150 000–200 000 euroa, Urus maksaa jopa lähemmäs 400 000 euroa.
Hän arvioi, että Lempäälässä toimivan Luxury Collectionin liikevaihto on kolmanneksen kasvussa viime vuoden 25 miljoonasta eurosta.
Vuonna 2017 voimaan tullut vientipalautusleasing on mahdollistanut luksusluokan auton hankkimisen aiempaa edullisemmin. Käytännössä autoveroa maksetaan auton käytön ajalta, ja osa verosta palautetaan, kun auto viedään pois Suomesta.
Lue myös
Luksus-SUV:t ovat saamassa tai jo saaneet hybridiversioita, joita Suomen autoverotus kohtelee lempeämmin kuin pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja.
Schroderuksen mukaan erityisen tärkeää on myös muutos henkisessä tilassa: hienon auton hankkiminen on nyt sosiaalisesti sallittua myös Suomessa.
Luxury Collectionin asiakkaat ovat Suomessa asuvia tai Suomen kansalaisia EU-alueella. Jälkimmäisten osuus asiakkaista on nyt 14 prosenttia, eli ylivoimaisesti suurin osa yrityksen myymistä autoista on käytössä Suomessa.
Auto 2018 -näyttely Helsingin messukeskuksessa 9.–11.11.