Ferrarin suunnitellessa seuraavaa isoa tehoharppausta moottoririntamalla sen asiakastallit ottavat kauden kolmannen voimayksikön käyttöönsä jo Unkarin GP:ssä. Moottorista on liikkunut viikonlopun alla voimakkaita huhuja.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Unkarin GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Ferrari asensi toisen kauden kolmesta sallitusta moottoristaan Sebastian Vettelin autoon kesäkuun Kanadan osakilpailussa, joten italialaistiimi vaihtaa seuraavaan koneeseen aikaisintaan kesätauon jälkeisessä Belgian osakilpailussa tai vasta syyskuun kotikisassaan Monzassa.
Kimi Räikköselle kauden toinen polttomoottori vaihdettiin teknisten ongelmien takia jo toukokuussa Barcelonassa, minkä takia suomalaiskuski ei ole vielä saanut lainkaan sen jälkeen valmistunutta toista päivitysversiota käyttöönsä.
Sen sijaan asiakastallit Sauber ja Haas ovat ajaneet jo toukokuun Monacon kisasta samalla voimayksiköllä. Racer-lehti kertoo, että tallit ottavat hyvin todennäköisesti päivityspaketin käyttöön jo tänä viikonloppuna Unkarissa.
Lehden toimittaja Chris Medland kertoo varikkotiloista kuuluvan äänen olevan selvästi voimakkaampi kuin aiemmassa Ferrari-moottorissa. Hänen mukaansa päivitystä povataan peräti 40 hevosvoimaa edeltäjäänsä tehokkaammaksi.
– Täytyy myöntää, että minun täytyi kysyä muutamalta ihmiseltä, että onko se realistinen (lukema). En tiedä, onko se polttomoottorin ja viime viikonloppuna tuodun uuden MGU-K:n yhteenlaskettu parannus. Oli miten oli, tätä (huhua) ei vähätellä, Medland tarkentaa Twitterissä.
Ferrari on onnistunut kesän kisoissa kirimään Mercedeksen edelle voimayksikön suorituskyvyssä. Kilpailijat ovat vaatineet Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta tarkempaa selvitystä epäilyksiä herättäneestä teholoikasta, mutta toistaiseksi FIA kertoo kaiken tapahtuneen sallituin keinoin.
Vielä Unkarissa moottorista ei pystytä tekemään täysimittaisia johtopäätöksiä Sauberin ja Haasin vauhdin, koska lyhyt rata kuuluu sarjan hitaimpiin ja vaatii autoilta erityisesti hyvää aerodynaamista pitoa.
Haasin tekninen johtaja Günther Steiner kertoo Racer-lehdelle, että talli on varautunut ongelmiin uuden moottorinsa kanssa.
– Koska jäähdytysjärjestelmämme on erilainen, se antaa mahdollisuuden katsoa, pitääkö sille tehdä jotain. Jos täällä tulee perjantaina ongelmia sen kanssa, aina voi palata kauden toiseen moottoriin kisassa ja valmistautua seuraavaan, Steiner kertoo.