Mitä Mercedes on tehnyt? Red Bull -pomo hämmästyi havainnoistaan: "Ei ole tavallista heille"

16.1.1007197936
Christian Horner on seurannut kiinnostuneena Mercedeksen auton kehitystä.HOCH ZWEI/Pool/Getty Images/ All Over Press
Julkaistu 23.10.2021 10:57
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen kanssa F1-mestaruuksista kisaava Red Bull on nähnyt huomattavia muutoksia saksalaistallin autossa Turkin ja Yhdysvaltain kisaviikonloppujen välillä.

Mercedekset ottivat Valtteri Bottaksen johdolla vahvan otteen ratatekemisestä heti Texasin Austinissa perjantai-iltana Suomen aikaa ajetuissa ensimmäisissä harjoituksissa. Red Bullin Max Verstappenin paras kierrosaika jäi yli 0,9 sekuntia Bottaksen kärkivedosta.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas sai taas rangaistuksen, Mercedeksen yllä pyörii hurjia väitteitä – Toto Wolff murahti: "Hevonp****a"

Toisissa treeneissä tallit keskittyivät enemmän kisasäätöihinsä, joten Sergio Perezin nousua tuloslistan kärkeen ei voi pitää vielä varmana merkkinä Red Bullin parantuneesta iskukyvystä.

Jo Bottaksen voittoon päättyneessä Turkin GP:ssä Mercedes paineli maisemaan, mutta samaan aikaan suomalaiskuskille joudutaan jatkuvasti ottamaan uusia rangaistuksia polttomoottoreita vaihtamalla.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner teki heti ensimmäisen harjoitussession jälkeen teräviä huomioita Mercedeksen parantuneesta vauhdista.

– Se on merkittävää, sillä 90 prosenttia siitä (erosta) tulee suorilla, Horner kommentoi Sky Sports -kanavan haastattelussa.

– Käyttävätkö he vain voimakkaampaa moottoriasetusta vai ovatko he aktivoineet järjestelmänsä? Horner viittaa Mercedeksen väitettyyn ajokorkeutta ajon aikana säätelevään innovaatioon.

– Olen varma, että sitä analysoidaan nyt paljon näiden harjoitusten jälkeen, Horner sanoi.

Mercedeksen ajokorkeus muuttui Turkissa

Mercedeksen turvautuminen toistuviin moottorirangaistuksiin kertoo tallin joutumisesta ahtaalle MM-taistelussa Red Bullia vastaan. Vastaavaa se ei ole saanut kokea millään kaudella vuonna 2014 alkaneen V6-hybridimoottorien aikakaudella. Hornerin mukaan vauhdin lisäyksessä on kyse muustakin.

– Ei ole tavallista heille, että he käyttävät moottoreitaan tuohon tyyliin. He ajattavat niitä kovempaa, Horner pohti.

– Kyse ei ole (suoranopeuksissa) vain moottorista, vaan he myös laskivat ajokorkeuttaan Turkissa, tallipomo vihjaisi.

LUE MYÖS: Max Verstappen selvitti Lewis Hamiltonin haukkumista "idiootiksi" – näin MM-taisteluparin uhittelu eteni tv-kuvan ulkopuolella

Red Bull pyrkii nyt saamaan autostaan mahdollisimman kilpailukykyisen USA:n kisaviikonloppuun, vaikka Austinin rata suosii perinteisesti enemmän Mercedeksen ominaisuuksia. Bottaksen viiden lähtöruudun rangaistukseen ei Hornerin mukaan juuri kiinnitetä huomiota.

– Heillä on selvästi jotain ongelmia, mutta me keskitymme omaan suorituskykyymme ja yritämme saada viikonlopusta parhaan irti.

Juttua täydennetty klo 14.04: Lisätty Hornerin sitaattiin viittaus "järjestelmään", jolla tarkoitetaan Mercedeksen ajokorkeutta säätelevää toimintoa.

Tuoreimmat aiheesta

F1