Kansainvälisen autoliiton (FIAn) alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto julkisti tänään suuntaviivansa rallin MM-sarjan kehittämiseksi tulevina vuosina. Nyt julkaistu konsepti pohjautuu viime vuoden lopulla perustetun työryhmän valmisteluun. Tähän artikkeliin kootut tekniset ja urheilulliset muutokset ovat vasta FIAn julkaisemia ehdotuksia. Lopulliset säännöt lyödään lukkoon vasta tuonnempana.
Tekniset muutokset
Rally1-autoilla jatketaan luokittelusyklin loppuun, vuoteen 2026. Autoihin tehdään kuitenkin muutoksia, joilla leikataan sekä kuluja että suorituskykyä. Hybridiyksikkö poistetaan jo ensi kaudeksi, ja tämän myötä menetettävä suorituskyky korvataan rajoittimeen ja aerodynamiikkaan tehtävillä muutoksilla sekä laskemalla auton kokonaispainoa.
Rally2-autoihin on ensi vuodesta lähtien mahdollista lisätä "WRC-pakki", joka sisältää suuremman rajoittimen, suuremman pakoputken, läppävaihteet mahdollistavan vaihdelaatikon ja takasiiven. Näillä toimenpiteillä saadaan pienennettyä Rally1- ja Rally2-autojen välistä suorituskykyeroa.
Vuodelle 2026 pääluokkaan julkaistaan uusitut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Nämä säännöt kulkevat nykyisten Rally1-sääntöjen rinnalla kauden 2026 ajan, ja niiden puitteissa autoissa käytetään yleistä turvakehikkoa. Autonvalmistajien on mahdollista hyödyntää omaa, B-, C- tai C-SUV-segmentin tuotantomalliin perustuvaa koriaan tai erillistä konseptiautoa, jonka ominaisuuksia rajoitetaan tiukoin teknisin pykälin.
Autojen tehossa tähdätään 330 hevosvoimaan. Moottoriin ja voimansiirtoon tulee kulukatto, ja teknologia rajoitetaan Rally2-tasolle. Aerodynamiikkaa ja huippunopeutta rajoitetaan kehitystyön ja kulujen hillitsemiseksi.
Auton hintakatto tulee olemaan 400 000 euroa, kun nykyiset Rally1-autot ovat hinnaltaan lähellä miljoonaa euroa. Lisäksi autonvalmistajat velvoitetaan siihen, että heidän autonsa on mahdollista ostaa suoraan kisan jälkeisestä parc ferméstä.
Sähköautoluokka tuodaan mukaan MM-sarjaan niin pian kuin mahdollista, ja tarkoituksena on, että näihin autoihin saataisiin sama suorituskyky kuin Rally1-autoissa.
Urheilulliset muutokset
Urheilupuolella kisajärjestäjille annetaan vastedes yhä enemmän vapauksia reittiä ja kilometrimäärää koskien. Ainoa ehdoton vaatimus tässä kohtaa on, että kaikki rallit päättyvät sunnuntaina ajettavaan Power Stageen.
Osa kauden kisoista saattaa näin ollen olla lyhyempiä, sprinttiluonteisia kisoja, toiset pidempiä kestävyyskisoja. Joissain kisoissa voidaan myös ajaa nykyformaatin mukaisesti.
Koko kauden aikana ajettu yhteiskilometrimäärä pysyy kuitenkin jotakuinkin ennallaan, ja kisoja ajetaan yhä niin asfaltilla, soralla kuin lumella.
Myös siirtymien pituutta rajoitetaan, ja etähuoltoihin rohkaistaan tarjoamalla talleille mahdollisuus kuljettaa tiettyä määrää varaosia erillisellä tähän tarkoitukseen käytettävällä autolla.
Kuluja leikataan rajoittamalla muun muassa tallien paikan päälle matkaavan henkilökunnan määrää. Lisäksi huoltoparkin rakennukset tarjotaan tiimeille paikallisesti, mikä vähentää rahtikuluja ja tuo joustoa; huoltoalueen sijaintia on mahdollista vaihtaa kesken kilpailun. Tämän myötä huoltoalue on myös mahdollista sijoittaa nykyistä pienemmälle alueelle.
FIAn alaisen MM-rallikomission on määrä valmistella näiden ehdotusten pohjalta ensi kauden uudet urheilu- ja tekniset säännöt kesäkuun loppuun mennessä.