Tommi Mäkinen sai tahtonsa läpi – Toyotan WRC-tiimille ilouutinen

Tommi Mäkinen
Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 31.03.2020 19:24
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Kansainvälinen autoliitto FIA teki tiistaina tarkennuksia rallin MM-sarjan teknisiin sääntöihin, jotka tulevat voimaan kaudella 2022.

MM-sarjassa siirrytään hybridiaikakauteen vuonna 2022. WRC-autoihin, tai tarkemmin ottaen tuleviin Rally1-luokan autoihin, istutetaan hybriditeknologiaa polttomoottorin rinnalle.

Teknisistä säännöistä on väännetty pitkään ja hartaasti. WRC-tiimeistä Hyundai ja M-Sport olisivat halunneet, että tuleviin autoihin laitetaan astetta tehottomampi moottori, joka perustuisi nykyisten R5-luokan autojen voimanlähteeseen. Tommi Mäkisen johtama Toyota oli puolestaan sitä mieltä, että MM-sarjassa pitäisi ajaa nykyisillä moottoreilla kahden vuoden päästäkin.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan pajalla riittää kiirettä koronasta huolimatta – "Pakko vain uskoa, että jossain vaiheessa rallihommat jatkuvat"

Mäkinen ja Toyota saivat lopulta tahtonsa läpi. FIA tiedotti tiistaina, että seuraavan sukupolven rallitykkeihin pistetään niin sanottu Global Race Engine -moottorit(GRE), joka on käytössä myös nykyisissä WRC-autoissa.

R5-autojen moottorin hinta on noin 30 000 euroa, kun taas GRE-moottori kustantaa noin viisi kertaa enemmän. Mäkinen kertoi aiemmin tässä kuussa, että R5-moottoreihin siirtyminen ei toisi juurikaan säästöjä tiimeille.

– FIA teki laskelmia, että R5-auton massatuotantomoottorista voitaisiin saada 350 hevosvoimaa. Nykyautoissa on noin 380 hevosvoimaa. Moottoreissa olisi 30 hevosvoimaa vähemmän tehoa, ja silloin moottoreita jouduttaisiin vaihtamaan niin paljon enemmän, että kokonaissäästö olisi kauden aikana 30 000 euroa. Tämä oli siis heidän laskelmiensa mukaan, Mäkinen painotti.FIA kertoi tiedotteessaan, että nykyisten moottoreiden kustannuksia pyritään alentamaan kaudesta 2022 eteenpäin. Kattojärjestö ei tosin tarkentanut, millä toimenpiteillä moottoripuolen säästöjä aiotaan tehdä.

Liitto ilmoitti samalla, että saksalainen Compact Dynamics toimittaa hybridiyksiköt uusiin Rally1-autoihin kausina 2022-24. Yhtiön kehittämiä teknologioita on hyödynnetty muun muassa F1-sarjassa ja Formula E:ssä, jossa kilpaillaan sähköautoilla.

LUE MYÖS: Esapekka Lappi laukoo suorat sanat rallin MM-sarjan uudistuksista: "Näyttää ihan tyhmältä"

FIA julkisti kolme viikkoa sitten muita teknisiä sääntöjä, jotka otetaan käyttöön vajaan kahden vuoden kuluttua. Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin R5-autoissa. Kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.

Lisäksi joustovaraa vähennetään, iskunvaimentimia yksinkertaistetaan, ja autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli