F1-sarja kokee kaudella 2022 suurimmat muutoksensa vuosikausiin. MTV Urheilu kokosi uuden aikakauden käynnistyessä yhteen merkittävimmät sääntömuutokset.
Viikonloppuna Bahrainissa ajetuissa viimeisissä testeissä radalla nähtiin 10 täysin uusittua autoa, jotka on rakennettu uusien sääntöjen mukaisiksi. Osassa autoissa näkyi vielä lastentauteja, joita tiimit yrittävät kuumeisesti ratkoa.
Tässä listausta siitä, mikä F1-sarjassa kaudella 2022 muuttuu.
Maaefekti ja pomppivat autot
F1-autoissa palataan tällä kaudella aikoinaan kiellettyyn maavaikutuksen hyödyntämiseen. Autojen pohjalevyssä on pitkittäissuunnassa kaksi tunnelia, jotka muodostavat imun asfaltin pinnan ja pohjalevyn välille. Alun perin keksintö on jo 1970-luvulta. Sitä hyödynnettiin aina 1980-luvun alkuun asti, kunnes vaarallisiksi muuttuneissa autoissa maaefekti kiellettiin kokonaan.
Sekä Barcelonan että Bahrainin testeissä nähtiin kuitenkin lieveilmiö, kun epätasaiset ilmavirtaukset pohjalevyn alla saivat autot tekemään hyppyliikettä huippunopeuksissa suorilla ajettaessa. Ongelman ydin ei ole pelkästään pohjan tunneleissa, vaan se muodostuu koko matkalta etusiivestä pohjalevyn kautta takasiipeen asti.
Maavaikutus palautettiin keinovalikoimaan, koska sen avulla autot pystyvät ajamaan paremmin toistensa perässä niin sanotussa likaisessa ilmassa eli edellä ajavan tuottamassa pyörteisessä ilmavirtauksessa.
Aerodynamiikka uusiksi
Näkyvin muutos uusissa F1-autoissa tuli hyvin selville heti ensimmäisillä testikierroksilla. Autojen etu- ja takasiivet ovat muuttuneet huomattavasti aiempaa yksinkertaisemmiksi. Ilmavirtauksia ohjaavia elementtejä on nyt vähemmän, ja esimerkiksi takasiiven on koostuttava yksittäisestä osasta ilman erillisiä kääntö- ja päätylevyjä. Muutoksilla pyritään vähentämään auton taaksepäin tuottamia ilmapyörteitä ja näin ollen parantamaan kilpailua kuskien välillä. Ilmanvastusta suorilla vähentävä avattava DRS-takasiipi on edelleen käytössä ohittamisen helpottamiseksi.
Testeissä nähtiin myös varsin omaperäisiä ratkaisuita autojen kylkien suunnittelussa. Esimerkiksi Mercedeksellä sivuponttoonit olivat lähes kadonneet jäähdyttimien uudenlaisen sijoittelun takia. Myös monilla muilla talleilla oli ponttoonien päällä jäähdytystä varten tehtyjä aukkoja.
18 tuuman vanteet
Muutosta näkyi heti myös Pirellin uusissa renkaissa, joissa on 18 tuuman vanteet aiemman 13 tuuman sijaan. Renkaan profiilin kaventuessa sen optimaalinen toiminta-alue laajenee. Uusitut säännöt sallivat eturenkaiden lämmittämisen ainoastaan 70 asteeseen ja takarenkaiden 80 asteeseen aiemman 100 ja 80 asteen sijaan, joten kuskit eivät saa heti radalle palatessaan käyttöönsä aivan ihanteellisessa toimintakunnossa olevia renkaita. Radalla tapahtuva lämmittäminen pienentää renkaiden tuottamaan hiilijalanjälkeä, mutta avaa samalla uudenlaisen mahdollisuudenkuskien väliseen ohitustaisteluun.
Moottorien kehitystyö jäissä
Kauden alun voimasuhteet kiinnostavat monelta kantilta, mutta yksi merkittävimmistä syistä on se, ettei tähän kauteen rakennettuja moottoreita saa enää kehittää. F1-autoissa jatketaan edelleen jo vuodesta 2014 käytössä olleilla V6-turbohybridimoottoreilla. Nyt niiden kehitystyö on suunnattu jo vuoden 2026 ympäristöystävällisempiin moottoreihin. Valmistajat saavat seuraavien vuosien aikana tehdä muutoksia voimayksiköihinsä ainoastaan luotettavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi sekä saavuttaakseen taloudellisia säästöjä.
Ongelmallinen kulukatto
F1-tiimien rahankäyttöön puututaan ensimmäistä kertaa kunnolla koko lajin historiassa. Aiemmin satoja miljoonia yhteen kauteen upottaneet kärkitallitkin joutuvat nyt tulemaan toimeen 140 miljoonalla dollarilla (eli noin 128 miljoonalla eurolla) vuodessa. Tähän ei kuitenkaan lasketa mukaan esimerkiksi kuljettajien palkkoja, markkinointikuluja tai moottorivalmistajien kehitystyötä.
Ensi vuonna kulukatto on suunnitelmien mukaan putoamassa entisestään, mutta paljon soraääniä on kuulunut jo nykyisestä rajoituksesta. Esimerkiksi energian hintojen ja inflaation raju nousu Venäjän Ukrainassa aloittamien sotatoimien takia uhkaa vesittää koko uudistuksen heti alkumetreille. Myös esimerkiksi alihankkijoille ulkoistetut projektit tekevät valvonnasta erityisen hankalaa.
Rajoitukset aerodynaamisessa testaamisessa
Voimasuhteita pyritään tasoittamaan myös rajoittamalla tallien mahdollisuutta testata muutoksiaan radan ulkopuolella. Kalliiden tuulitunnelien käyttöä on rajoitettu jo aiemmin, mutta nyt puututaan myös tietokoneilla tapahtuvaan CFD-mallintamiseen. Aerodynaamisten osien toimintaa on pystytty tutkimaan virtausmekaniikkaa simuloivilla ohjelmistoilla. Jatkossa talleilla on käytettävissä sitä vähemmän aikaa CFD:n parissa, mitä paremmin ne ovat sijoittuneet valmistajien MM-sarjassa edellisellä kaudella. Tilanne tarkistetaan uudelleen kesäkuun lopussa, jolloin jaetaan loppukaudeksi käytössä oleva aika senhetkisen MM-tilanteen perusteella.
F1-kalenterissa uusi kisa ja monta palaajaa
Kahden koronapandemian sotkeman kauden jälkeen F1-sarja pyrkii palaamaan kaikille kisapaikoille, joihin matkustaminen on osoittautunut edellisinä vuosina mahdottomiksi. Esimerkiksi Australian Melbournessa, Japanin Suzukassa, Kanadan Montrealissa sekä Singaporessa ei ole ajettu sitten vuoden 2019. Sen sijaan Kiinan Shanghai ei palaa ohjelmistoon vieläkään, ja lokakuun Venäjän GP pudotettiin pois osana maan Ukrainassa käynnistämän hyökkäyssodan vastaisia pakotteita.
Uutena kisana kalenteriin liittyy Miamin GP, joka ajetaan katuradalla heti alkukaudesta toukokuussa. Myös viime kaudella mukaan otetut Hollannin ja Saudi-Arabian kisat ovat mukana ohjelmistossa. Tällä hetkellä kisoja on suunnitteilla 22, mutta esimerkiksi Turkki on mahdollinen korvaaja Venäjän kisan jättämään aukkoon.
Kisaviikonlopun kulku ja sprinttikisat
Katsojat huomaavat tulevana viikonloppuna Bahrainin avausosakilpailussa muutoksen kisaviikonlopun rytmissä. Kisakalenterin venyessä mahdollisesti 23 viikonloppuun työpäiviä vähennetään saapumalla paikan päälle päivää myöhemmin. Tavallisesti torstaisin järjestetyt mediatilaisuudet siirtyvät jatkossa perjantaiaamuun, minkä jälkeen kahdet tunnin mittaiset harjoitukset ajetaan iltapäivän aikana tiiviimmässä tahdissa. Myös legendaarinen Monacon GP menettää erikoisoikeutensa järjestää harjoitukset jo torstaina perjantain gaalaillallisen takia.
Aika-ajot ja sunnuntain kisa pysyvät tutuilla paikoillaan lukuun ottamatta kolmea sprinttiviikonloppua, joiden aikana aika-ajo järjestetään heti ensimmäisten treenien jälkeen perjantaina. Niiden perään lauantaina kisataan toisten harjoitusten jälkeen lyhyt sprintti, jonka perusteella muodostuu lopullinen lähtöjärjestys sunnuntain varsinaiseen kisaan. Sprinttejä oli tarkoitus tuoda ohjelmistoon enemmänkin, mutta ajatuksesta luovuttiin kustannussyistä. Sprinttejä ajetaan tällä kaudella huhtikuussa Italian Imolassa, heinäkuussa Itävallassa sekä marraskuussa Brasiliassa.
Samalla sprinttien merkitys MM-pisteissä kasvaa. Viime kaudella sprinteistä jaettiin pisteitä vain kärkikolmikolle niin, että voittaja sai kolme pistettä, kakkonen kaksi ja kolmonen yhden. Nyt voittaja pokkaa peräti kahdeksan MM-pistettä, mistä pistemäärä vähenee tasaisesti aina kahdeksanneksi sijoittuneeseen asti.
Uusimmat
-
23:53
Vene syttyi räjähdysmäisesti palamaan Kirkkonummella
-
23:38
Huuhkajille ruma tappio Kreikassa – Lukas Hradeckylta karmea hassi
-
23:13
Poliisioperaatio CitymarketIn kiinteistössä Turussa: Kaksi henkilöä saanut vammoja väkivaltatilanteessa
-
22:25
Mielenosoittajat syyttävät Emmanuel Macronia vallankaappauksesta
-
22:15
Loton potti jatkaa kasvuaan: Tällä rivillä olisi kuitannut 5 000 000 euroa
-
22:01
Viivi Pumpanen nähdään juonittelua vaativassa realityssa: "Henkisesti haastavin ohjelma ikinä"
-
21:35
MM-taistoon ratkaiseva isku? Näin Kreikan MM-rallin lauantai eteni
-
21:17
Sisäoppilaitoksen makuusali syttyi tuleen keskellä yötä Keniassa: Yli 20 lasta kuollut
-
21:13
Näin Elokapinan kulkue Helsingissä eteni tänään
-
21:02
Huuhkajien avauksessa todella harvinainen ratkaisu – tätä ei ole nähty vuosikausiin
-
21:00
Masked Singer Suomi -paljastus yllätti: "En laula edes karaokessa"
-
20:48
Ruotsalaisvahti Kevin, 32, poseerasi Aftonbladetissa mekossa – nyt Tre Kronor -legenda reagoi ulostuloon
-
20:37
Helsingissä kadonnut nainen löydetty
-
20:29
Toyota-tähti keskeytti Kreikan MM-rallin
-
20:21
Charles ja Camilla saivat toisensa viimein vuonna 2005 – morsiamen ex-puoliso keskeytti sulhasen juhlapuheen julkealla kommentilla
-
20:07
Tuttu sankari: Sotkamon Jymy kuskin paikalle finaalisarjassa
-
20:02
Hirmumyrsky Yagi iskenyt Vietnamiin: "Tällaista en ole kokenut vuosiin"
-
19:45
Tapparalle tyly murskatappio – Ruotsissa melkoinen yllätystulos
-
19:35
MM-rallin huippukuski liitetty isoon pestiin – asiantuntija varoittaa uusista seuralaisista
-
19:32
Oletko perheen kuopus? Tämä myytti luonteestasi ei pidäkään paikkaansa
-
Lataa lisää