FIA julkisti hirvittäviä yksityiskohtia Belgiassa sattuneesta F2-onnettomuudesta - 15 sekuntiin mahtui valtava määrä epäonnea

1:47img
F2-kilpailussa sattunut traaginen onnettomuus langetti synkän varjon Belgian GP-viikonlopun ylle.
Julkaistu 08.02.2020 11:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

FIA on saanut valmiiksi tutkinnan onnettomuudesta, joka sattui 31. elokuuta Belgian Spassa ja johti ranskalaisen F2-kuljettajan Anthoine Hubertin, 22, kuolemaan.

LUE MYÖS: Vammautuneelta F2-kuskilta kovaa kritiikkiä FIA:lle – näin lääkäri vastaa kuskin väitteisiin

Pitkään ja hartaasti tehtyyn selvitykseen sisältyi asianosaisten haastatteluita sekä fyysisen todistusaineiston, video- ja telemetriamateriaalin läpikäyntiä.

Onnettomuudessa oli osallisena kaikkiaan neljä autoa ja kuljettajaa. FIA ei kyennyt osoittamaan onnettomuudelle yksittäistä selkeää syytä. Yhdenkään kuljettajan ei katsottu toimineen tilanteessa moitittavasti. Pelastustoimetkin hoidettiin kiitettävällä tavalla.

Koko onnettomuusketju tapahtui vain 14,6 sekunnin aikana.  Raidillon-mutkan jälkeen aukeavalla Kemmelin suoralla alkoi rytistä heti kilpailun toisella kierroksella.

Giuliano Alesi menetti autonsa hallinnan, ja takaa tullut Hubert yritti välttää osumaa. FIAn selvityksen mukaan on todennäköistä, että Alesi menetti autonsa hallinnan, koska hänen oikeasta takarenkaastaan katosi paineet.

Edessä oli valitettava, todella epäonnekkaasti edennyt ketjureaktio.

Hubert väisti oikealle ja osui edellään onnettomuuspaikan ohittaneen Ralph Boschungin autoon. Hubertin autosta irtosi etusiipi, ja hänestä tuli matkustaja 262 kilometrin tuntivauhdissa. Aitaan osuessaan Hubertilla oli vauhtia vielä 216 kilometriä tunnissa. Tämän tärskyn voimakkuudeksi mitattiin 33,7 g:tä.

Hubertin auto jatkoi osuman jälkeen radan reuna-alueella matkaa eteenpäin.

Takaa tullut Juan Manuel Correa osui Alesin auton jättämiin romuihin. Correan autosta hajosi oikea etujousitus, ja etusiipi irtosi. Myös hänestä tuli matkustaja. Correa ajautui samalle reuna-alueelle Hubertin kanssa ja törmäsi lähes suorassa kulmassa Hubertin auton vasempaan kylkeen. Vauhtia oli 218 kilometriä tunnissa.

Iskun voimakkuudeksi mitattiin 65,1 g:tä Correan ja 81,8 g:tä Hubertin kohdalla. Hubertin auto oli törmäyshetkellä lähes paikallaan, mutta törmäyksen voima oli sellainen, että hänen autonsa liikahti sen johdosta 105,4 kilometrin tuntivauhtiin.

Hubertin auto osui aitaan vielä toistamiseen. Auto katkesi kahteen osaan. Correran auto pysähtyi Kemmelin suoralle ylösalaisin, ja sen nokka irtosi niin, että Correan jalkaterät näkyivät ohjaamosta.

F2-sarja tiedotti välittömästi kolarin jälkeen, ettei kilpailua jatketa.

Hubertin kuolemasta kerrottiin vielä myöhemmin samana iltana. Correa kiidätettiin sairaalaan, ja hänen oikeaan jalkaansa tehtiin mittavat leikkausoperaatiot. Correa, 20, toipuu yhä vammoistaan.

Tuoreimmat aiheesta

F2