Kansainvälinen autoliitto FIA on jälleen muuttanut menetelmiään F1-renkaiden arvojen mittaamisessa sen jälkeen, kun epäselvyydet johtivat Williamsin Felipe Massan hylkäykseen Brasilian GP:ssä.
FIA mittasi Brasilian lähtösuoralla Massan oikeasta takarenkaasta rankasti maksimilämpötilan ylittävän lukeman. Williams-talli kuuli asiasta vasta kisan aikana.
Williams teki asiasta protestin, joka ei kuitenkaan muuttanut kisan lopputuloksia. Tästä huolimatta FIA on taipunut muuttamaan menetelmiään niin, että kyseisen auton kisainsinöörin on oltava paikalla mittaushetkellä.
Samalla FIA:n on informoitava ennen lähtöä kaikista mahdollisista renkaita koskevista turvallisuusongelmista. Tämän jälkeen tiimeillä on mahdollisuus viedä auto pois lähtöruudukosta, vaihtaa renkaat ja aloittaa kisa varikkosuoralta.
Williamsin selvitysten mukaan Brasiliassa saatu 137 asteen lämpötila ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Talli väittää, että FIA:n mittauksessa käyttämä infrapunapistooli otti lämpötilan renkaanlämmittimestä. FIA pyrkii jatkossa välttämään vastaavat mokat lämmittimien kanssa.
Lähde: Motorsport.com