Kansainvälinen autoliitto FIA on tarkentanut F1-autojen rengaspaineiden mittauksessa epäselviksi jääneitä tulkintojaan.
Mercedes-talli oli joutua kaksi viikkoa sitten ajetussa Italian GP:ssä rengasskandaaliin, kun FIA totesi kisan lähtösuoralla, että sekä Lewis Hamiltonin että Nico Rosbergin autojen takarenkaiden ilmanpaineet jäivät rengasvalmistaja Pirellin antaman raja-arvon alapuolelle.
Hamilton sai lopulta pitää voittonsa, kun tuomaristo totesi rengaspaineiden olleen sallituissa rajoissa vielä varikolta lähdettäessä. Silti tilanne jätti tallit epätietoisuuden valtaan siitä, missä kohtaa virallinen mittaus tapahtuu.
FIA tarkensi sääntöjä ennen Singaporen GP:n harjoituksia talleille lähettämässään viestissä. Jatkossa Pirelli mittaa rengaspaineet aina, kun pyörät kiinnitetään autoon varikolla, mutta lukemien on oltava sallituissa rajoissa myös silloin, jos FIA päättää tehdä lähtösuoralla pistokokeen. Jos ilmanpaineet ovat lähtösuoralla liian alhaiset, talleilla on vielä mahdollisuus nostaa niitä ennen kisastarttia.
Samalla FIA huomautti talleja renkaiden maksimilämpötilojen noudattamisesta.
Autosport-lehden tietojen mukaan Pirellille myönnettiin maanantaina pidetyssä F1-sarjan strategisen työryhmän kokouksessa oikeus kahden päivän rengastesteihin sekä kuivan että märän kelin renkaille. Pirelli kestaa kuivan kelin renkaita kuluvan kauden päätteeksi Abu Dhabissa ja sadekelin renkaita tammikuussa Ranskan Paul Ricardin radalla.
Lähteet: adamcooperf1.com / Autosport