Kansainvälinen autoliitto (FIA) hyväksyi viime viikolla etähuoltojen mahdollistamisen rallin MM-sarjan osakilpailuissa. Päätöksen tuomia hyötyjä on mahdollista hahmottaa esimerkiksi Suomen MM-rallin kontekstissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Etähuollot tuodaan kisajärjestäjien työkalupakkiin jo nyt käytössä olleiden etärenkaanvaihtojen rinnalle. Muutos tarjoaa keskitettyyn huoltoon verrattuna huomattavia etuja niin järjestäjille kuin talleille ja kuljettajille.
Reitti- ja aikataulusuunnittelu on ensinnäkin aiempaa joustavampaa, kun autokuntia ei ole pakko ajattaa esimerkiksi kesken päivän varsinaisen huoltoalueen kautta. Tämä vähentää siirtymäkilometrejä ja sitä kautta myös lyhentää ajopäiviä.
LUE MYÖS: Ratkaisu löytyi – FIA äänestää uudesta pistesysteemistä rallin MM-sarjaan: "Tämä on ehkä reilumpi"
Lisäksi järjestäjien on mahdollista tuoda kilpailureitille erikoiskokeita, jotka etäisyytensä vuoksi muuten olisivat poissa laskuista.
MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm käytti asiasta puhuttaessa esimerkkinä Suomen MM-rallia, joka voitaisiin sääntömuutoksen myötä viedä tulevina vuosina esimerkiksi Tampereelle asti.
– Voitaisiin ajaa ensin Jyväskylästä Tampereelle ja sitten Tampereelta takaisin Jyväskylään. Tämä lyhentää päivää.
Tänä vuonna Tampereen suunnalla, Jämsän seudulla ajetun lauantaipäivän pituus esimerkiksi kisaa johtaneella Kalle Rovanperällä oli liikkeellelähdöstä iltahuoltoon palaamiseen oli reilut 12 tuntia. Väliin mahtui 144,22 ek-kilometriä ja 435,92 siirtymäkilometriä.
Tällaiset ajopäivät ovat yksi keskeisistä kuormitustekijöistä MM-rallien aikana.
– Tämä (sääntömuutos) antaa paljon liikkumatilaa, ja saisimme pidettyä autot reitillä, eikä tulisi euron tai markan vikoja, joiden takia autot reitille jäävät, Ferm sanoo.
Etähuollossa autoa saa työstää kuljettajan ja kartturin lisäksi kolme mekaanikkoa tiettyjen ennakkoon määriteltyjen työkalujen ja varaosien kanssa.
– Auton päämekaanikko on aina, ja hän valitsee kaksi ihmistä siihen. Jos toinen tietää keulasta ja toinen perästä, se olisi varmaan yksinkertainen ratkaisu. Vai otetaanko erikoisosaamisalueelta joku, joka on keskittynyt vaihdelaatikkoihin? Mutta he ovat aika kovia kavereita kaikki, jotka tuolla pyörivät, Ferm sanoo.