Rallin MM-sarjaan suunnitellut sääntömuutokset saattavat lähivuosina tuoda takaisin kaikkien tallien toivoman etähuoltomahdollisuuden. Sen avulla myös Suomen osakilpailua voitaisiin viedä uusiin mielenkiintoisiin suuntiin.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto esitteli hiljattain nipun radikaalejakin teknisiä uudistuksia, mutta mukaan mahtui myös urheilupuoleen suunniteltuja parannuksia.
Kisajärjestäjät saavat jatkossa enemmän vapauksia suunnitella reittinsä ja ohjelmansa, minkä myötä MM-sarja voisi jatkossa koostua hyvin erityyppisistä kisoista. WRC:n urheilujohtaja Peter Thul ei silti kaipaisi juuri Suomen kohdalla mitään muutosta.
– Koska emme halua kisoista keskenään samanlaisia, niin Suomen MM-ralli voisi olla pitkä sprinttiralli, jollainen se on nytkin. Miksi siis muuttaa sitä?
– Jos järjestäjällä on halua lyhentää kisaa, niin ne voivat pyytää sitä, mutta minun henkilökohtainen fiilikseni on, Suomen MM-ralli on varsinkin tämän vuoden formaatissaan fantastinen, Thul sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"
Uudistuksen myötä esimerkiksi Keniassa ajettavaa Safari-rallia voitaisiin pidentää klassiseksi kestävyyskisaksi, jollainen se aikoinaan olikin. Toisaalta Sardinian MM-ralli kokeilee jo tänä vuonna ohjelmansa lyhentämistä kaksipäiväiseksi sähäkäksi sprinttiralliksi.
Etähuollolla reitti Tampereelle tai Pohjanmaalle?
Toinen mielenkiintoinen uudistus vähentäisi tiimien huoltoparkeissa pitämää henkilökunnan määrää ja toisi samalla pätkille pakettiautoilla siirtyvät etähuollot takaisin lajin valikoimaan.
– Kun talleilta kysyttiin muutostoiveita, tämä oli jokaisen valmistajan listalla. Etähuolto on fiksu idea, jos on mahdotonta päästä erikoiskokeilta huoltoparkkiin. Miksi siis ei voisi valita erityistä paikkaa pätkien väliltä? Thul kommentoi.
Tämä hahmotelma on saanut varauksettoman hyväksynnän usealta suunnalta. Sekä Suomen MM-rallin kilpailujohtaja Kai Tarkiainen ja Hyundai-kuski Esapekka Lapin kartanlukija Janne Ferm nostavat esiin skenaarion, jonka etähuollot mahdollistaisivat.
– Olisihan se kivaa, että tehtäisiin vaikka Tampereelle lenkki etähuollolla. Sillä saataisiin ralli vietyä laajemmalle alueelle, mutta pienemmällä ajanhukalla, Ferm heittää.
Tarkiainen on samoilla linjoilla.
– Meille ehkä etähuollot antavat mahdollisuuden viedä rallin vähän kauemmas – tehdä joku päivä vaikka lenkki Tampereen, Lahden, Seinäjoen tai jonkun muun suunnan kanssa ja hakea vähän uusia erikoiskokeita ja uusia yleisöjä sekä tarjota talkoomahdollisuuksia vähän muuallekin kuin pelkästään Keski-Suomen alueelle.
LUE MYÖS: Suomen MM-rallin uutuus löytyi yleisövinkin kautta – "Kari soitti minulle, että nyt näyttää hyvältä"
Suomen MM-rallin alueratamestarit ovat vuosien saatossa tehneet paljon hyvää yhteistyötä Keski-Suomen maanomistajien ja tienhoitokuntien kanssa. Rallihullusta kansasta löytyy paljon halukkuutta päästää autot pöllyttämään soraa juuri heidän omistamiensa maatilkkujen halki.
– Kyllähän siellä on Costa Ricaa keskipaahdolla vedetty varmaan useita pannullisia niissä tuvissa, kun on tässä vuosien varrella yhteistyötä tehty ja käyty sopimassa kunkin vuoden erityispiirteitä, Tarkiainen hymyilee.
– Siellä on paljon viljelijöitä, jotka tekevät viljelysuunnitelmia siltä pohjalta, että ”ralli on tulossa tänä vuonna, eipä laitetakaan ohraa, vaan jätetään tuo pelto vielä vuodeksi heinälle”. Todella hienoa yhteistyötä maanviljelijöiden ja tienhoitokuntien kanssa. Emmehän me ilman heitä voisi tätä pyörittää.