Rallin MM-sarjaan tuodaan uudistuksia ensi kaudesta lähtien.
MM-ralleissa on käytetty vuosikausia samankaltaista konseptia. Kisaviikonloput käynnistyvät useimmiten torstai-iltaisin lähtöseremonioilla sekä lyhyellä yleisöerikoiskokeella. Perjantaisin ja lauantaisin erikoiskokeita vedetään aamusta iltaan ja päätöspäivä sunnuntai on hieman suppeampi ja päättyy päiväsaikaan Power Stage -erikoiskokeeseen.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarja hamuaa isoja liikkeitä – "En epäröi myöntää"
MM-sarjan taustalla oleva promootioyhtiö on toimittanut Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle tukun muutosehdotuksia, joiden uskotaan parantavan sen markkinoimaa tuotetta. Promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkinin mukaan ehdotukset ovat saaneet hyvän vastaanoton.
– Ehdotusten avulla voimme tehdä kilpailutapahtumista hyväksyttävämpiä todelliselle maailmalle, mitä tulee työtunteihin sekä virkailijoiden ja vapaaehtoisten käyttämään aikaan, Larkin aloittaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että kilpailupäivät voisivat olla entistä tiiviimpiä. Näin kärkikuljettajien ei tarvitsisi lähteä liikkeelle heti kukonlaulun aikaan ja saapua iltahuoltoon pimeän laskeuduttua. Tämä on ollut yksi kuljettajien toiveista.
Mutta ennen kaikkea MM-rallista voisi tulla entistä helpommin lähestyttävämpi laji katsojille, kun kilpailupäivät eivät venähdä yli 12-tuntisiksi. Lajin pariin halutaan uusia faneja, mutta MM-rallit ovat poikkeuksellisen pitkiä tapahtumia, joiden seuraaminen vie paljon katsojien aikaa.
– Pitäisikö erikoiskokeiden alkaa aamulla seitsemän tai kahdeksan aikaan? Ja pitäisikö erikoiskokeita ajaa vielä iltakuuden jälkeen? Mielestäni voimme tehdä näin muutamissa kisoissa kauden aikana. Mutta pitäisikö sen olla normi esimerkiksi Euroopassa? Mielestäni se ei ole realistinen tapa jatkossa, Larkin sanoo.
Muutosehdotuksen taustalla on myös lainsäädäntö. Rallin MM-sarja työllistää muun muassa tallien ja promootioyhtiön kautta satoja henkilöitä, joiden pitää noudattaa lakeja.
– Me (promootioyhtiö WRC Promoter GmbH) olemme saksalainen yhtiö ja meitä sitoo Saksan työlaki. Sama pätee Hyundaihin. Suomessa tilanne on sama, sillä siellä on tiukat lait työajoista, Larkin viittaa siihen, että Toyotan WRC-tallin päämaja sijaitsee Jyväskylässä.
– Alle kymmenen vuotta sitten tämä laji ei ollut samanlainen bisnes kuin nykyään. Meidän täytyy hyväksyä se, että nyt tämä on ammattimaista ja mukana on täysipäiväisiä työntekijöitä, joita sitovat työlait.
LUE MYÖS: Tuleeko MM-kalenteriin palaavasta kisasta Rovanperän näytös? Chilen rallissa suomalaiskuskille osuvat erikoisuutensa
Larkinin mukaan tietyt osakilpailut voisivat poiketa tavanomaisesta kaavasta.
– Euroopassa Monte Carlon ralli on yksi niistä kilpailuista. Siellä haluamme aina venyttää rajoja, koska se on osa kilpailun imagoa. Mutta ovatko Kroatian ja Latvian rallit sellaisia? Ehkä eivät. Niillä ei ole samanlaista ikonista brändikuvaa kuin Monte Carlolla tai Safari-rallilla, Larkin vertaa.
– Jos kautta ajatellaan kirjana, jokaisen 14 luvun pitäisi olla erilainen, jotta voimme kertoa tarinamme. Voimme luoda jotain todella erityistä. Esimerkiksi Ruotsista saamme uskomatonta kuvaa, kun autot ajavat lumella ja jäällä. Mutta vaikuttaako kilpailun pituus tarinan juoneen? Mielestäni ei.
Jatkossa MM-ralleihin paluun saattavat tehdä niin sanotut etähuollot. Nykyään kisoissa voidaan järjestää rengashuoltoja, mutta samalla autoa olisi mahdollista myös huoltaa.
– Rengashuolto kestää 15 minuuttia, ja mekaanikot pystyvät vaihtamaan renkaat neljässä tai viidessä minuutissa. Samalla he voisivat vaihtaa vaikkapa iskunvaimentimet. Tämä pitäisi autot mukana kilpailussa.
FIA tekee lopullisen päätöksen tulevista uudistuksista lokakuussa. Suunnitelmissa on, että osa muutoksista astuu voimaan jo ensi vuonna, mutta suuremmat mullistukset tehdään kaudeksi 2025.