FIAn kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo, että F1-tallit ovat vähentäneet kilpailun aikaista viestintää hänen suuntaansa sen jälkeen, kun tallien ja FIAn välisiä radioviestejä alettiin ajaa kansainväliseen tv-lähetykseen aiemmin tällä kaudella.
LUE MYÖS: Kiistelty kokeilu aiheuttaa F1-sarjalle vaikean ongelman: kolme tallia valmiina rajuun ratkaisuun – "Se tuskin on ollut tarkoitus"
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen asemasta Mercedeksellä merkittävä lausunto – "Auttaa häntä todella paljon"
Monet katsojat olivat toukokuun alussa ajetun Espanjan GP:n aikana ihmeissään, kun tv-lähetyksessä kuultiin Mercedes-pomo Toto Wolffin radioviesti, joka oli osoitettu kilpailunjohtaja Masille.
– Michael, siniset liput. Michael, tuo tyyppi maksaa meille sijoituksen.
Radioviesti kuultiin tilanteessa, jossa Lewis Hamilton taisteli kärkipaikasta aiemmin varikolla käynyttä Max Verstappenia vastaan, ja kierroksella ohitettava Haas-kuljettaja Nikita Mazepin hidasti Mercedeksen mielestä Hamiltonin menoa liikaa.
Masi kertoi Espanjan GP:n jälkeen, että johtokeskukselle tarkoitettujen radioviestien ajamisesta tv-lähetyksessä on sovittu F1:n ja FIAn kesken. Espanjan GP:hen saakka tv-katsojat olivat kuulleet vain kuljettajan ja tallin välisiä keskusteluita.
Tallien ja johtokeskuksen väliset radioviestit ovat tulleet tutuiksi nyt viidessä F1-osakilpailussa. Viime viikonloppuna Itävallassa tv-katsojat kuulivat, miten McLarenin tiimimanageri Paul James valitti Masille varikkosuoralla pyörähtäneestä Valtteri Bottaksesta.
Bottas sai tilanteesta kolmen lähtöruudun rangaistuksen, ja Wolff paheksui jälkeenpäin McLarenin toimintaa tilanteessa.
– On erittäin viihdyttävää, miten nopeasti jotkut urheilujohtajat ottavat yhteyttä Masiin ja maalailevat maailmanloppua. On hyvä, että tämä tallien ja FIAn välisen kanavan viestintä on nykyään julkista, niin voimme kaikki nauraa, Wolff puhisi Steiermarkin GP:n alla.
Masi ei täysin niele Wolffin kritiikkiä, sillä hänen mukaansa tallit ovat FIAn suuntaan äänessä vähemmän kuin aikaisemmin.
– Kaikki hyödyntävät radioyhteyttä, joka on ollut olemassa jo monta vuotta, mutta nyt ne viestit ajetaan tv-lähetykseen. Kun tallit tietävät tämän, viestien määrä on jopa vähentynyt, Masi sanoi Autosportille.
– Se saa tallit miettimään kaksi kertaa ennen kuin he kysyvät jotain.