F1-sarja testaa tällä kaudella kolmena GP-viikonloppuna lauantaina ajettavaa sprinttiä. Ensimmäisen kerran sprintti ajetaan reilun kahden viikon kuluttua Silverstonessa, Isossa-Britanniassa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen asemasta Mercedeksellä merkittävä lausunto – "Auttaa häntä todella paljon"
Viikonlopun ohjelmaa rukataan sprintin takia uusiksi. Perjantaina ajetaan ensin yhdet harjoitukset ja niiden jälkeen aika-ajot, joiden tulokset ratkaisevat sprintin lähtöjärjestyksen. Lauantaina ajetaan toiset harjoitukset, ja niiden jälkeen on 100 kilometrin mittaisen sprintin vuoro.
Sprintin kärkikolmikko palkitaan MM-pisteillä (3–2–1), ja lopputulokset määrittävät lähtöjärjestyksen sunnuntain kisaan.
Vaikka kuvio on sinällään selkeä, saksalainen Auto Motor und Sport kertoo, että muut sprinttiin liittyvät säännöt aiheuttavat harmaita hiuksia kolmelle tallille: Alpinelle, Aston Martinille ja McLarenille.
Parc fermé -sääntö on sprinttiviikonloppuina voimassa jo perjantaista lauantaihin. Autoihin ei siis saa koskea aika-ajojen ja sprintin välissä. Ainoan poikkeuksen tähän sääntöön muodostavat jarrut, sytytystulpat, suodattimet ja vaurioituneet osat.
Kolmelle edellä mainitulle tallille ongelma muodostuu kytkimestä, johon ei saa koskea aika-ajojen ja sprintin välissä. Niin Alpine, Aston Martin kuin McLarenkin ovat tähän saakka vaihtaneet tai vähintään huoltaneet kytkimensä perjantain sessioiden jälkeen. Sprinttiviikonloppuina tämä ei ole mahdollista.
– Kytkimet on rakennettu eri tarkoitukseen. Ne tarvitsevat huoltoa 300 kilometrin ajamisen jälkeen. Jos olisimme tienneet, mitä tuleman pitää, olisimme rakentaneet erilaiset kytkimet. Jos meidän täytyy käyttää samaa kytkintä läpi viikonlopun, emme voi taata, että ne kestävät, Aston Martinin tiimimanageri Andy Stevenson harmittelee.
Tallit ovat valittaneet tilanteesta FIAlle, mutta kattojärjestön vastaukset eivät ole tyydyttäneet.
– Tehkää vähemmän starttiharjoituksia, tallit kertovat FIAn vastanneen.
– Asialla ei ole mitään tekemistä starttien lukumäärän kanssa. Kyse on vain käytön aiheuttamasta kulumisesta. Kytkintä käytetään jatkuvasti. Vaihteiden vaihdot ovat ongelma, eivät startit, Alpine-pomo Alan Permane kihisee.
Tallit ja FIA keskustelevat aiheesta vielä tulevana viikonloppuna ajettavan Itävallan GP:n jälkeen. Jos talleja tyydyttävää ratkaisua ei saada aikaan, tallit ovat valmiita radikaaliin ratkaisuun.
– Jos FIA ei anna periksi, saatamme jättää harjoitussession väliin. Se tuskin on ollut sääntöjen keksijän tarkoitus.