Kansainvälinen Autoliitto FIA on kehittänyt uuden systeemin, jolla F1-kisojen starttien vaaratilanteet estetään.
FIA saa kaikista autoista telemetriatiedot. Mikäli jokin autoista sammuu lähtöruudukkoon, F1-kisajohtaja Charlie Whiting saa siitä välittömästi signaalin ja lähtö keskeytetään. Se kuljettaja, joka aiheuttaa keskeytyksen, siirretään uusintalähtöön joukon hännille.
MAINOS
Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 21.55
Lauantai: Harjoitukset klo 17.55, aika-ajo klo 20.55
Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Uusi järjestelmä on nopea reaktio, sillä se on seurausta kolme viikkoa sitten ajetun Malesian kisan tapahtumista. Carlos Sainzin Toro Rosso -auto sammui lähtöruudukossa ja Sainz nosti kätensä ylös, kuten sääntöjen mukaan kuuluu.
Sainz kuitenkin aloitti auton uudelleenkäynnistämisprosessin ja laski kätensä ohjaamoon. Samalla käden nostamisesta seurannut keltainen valo Sainzin vierellä sammutettiin.
Näin ollen hän ei varoittanut takaansa lähteneitä siitä, että edessä on paikalleen jäävä auto. Sainz sai kaikeksi onneksi auton uudelleen käyntiin ja pääsi liikkeelle, joten vaaratilanteelta vältyttiin. Mikäli käynnistys ei olisi onnistunut, osumia olisi voinut ropista.
Whiting sanoi kuljettajille Japanin kisassa, että heidän täytyy pitää kätensä ylhäällä, eikä yrittää käynnistää autoaan uudelleen. Sainzin tapauksessa rikottiin sääntöjä siinäkin mielessä, että hänelle annettiin tiimiradiossa ohjeet käynnistämisestä. Lähdön alla kuljettajalle ei saa antaa neuvoja.