Kansainvälinen autoliitto FIA on antanut uudet ohjeistukset tukkiakseen porsaanreiät nykyisen radiosäännön ympärillä. Ohjeistukset ovat heti käytössä Unkarin GP:ssä tänä viikonloppuna.
Tarkoituksena on välttää, estää tai toistaa edellisen kisan tapainen säätö, jonka seurauksena Nico Rosberg sai kymmenen sekunnin aikarangaistuksen sen jälkeen, kun Mercedes auttoi häntä radiossa Ison-Britannian GP:ssä.
MAINOS
Unkarin GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Rosberg putosi rangaistuksen takia toiselta sijalta kolmanneksi. Saksalaistalli ehti valittaa rangaistuksesta, mutta veti protestinsa takaisin.
Jatkossa kun talli ilmoittaa mahdollisesti kriittisestä viasta autossa, kuljettajan täytyy ajaa varikolle, missä tallin työntekijät korjaavat vian. Enää ei siis voi neuvoa radiossa kuljettajalle toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi – edes aikasakon uhalla, mikä olisi todennäköisesti varikkopysähdystä parempi vaihtoehto kuljettajan tuloksen kannalta.
FIA:n pelkona oli, että edelliset ohjeistukset antoivat talleille mahdollisuuden rikkoa sääntöjä ja ottaa aikasakon varikkopysähdyksen sijaan.
Sääntöjä on muutenkin tiukennettu. Tallit voivat Unkarin GP:stä lähtien kertoa kuskeille ainoastaan auton korin vioista, kuten esimerkiksi vahingoittuneista etusiivistä.
Uutena sääntönä radiokeskustelun rajoitukset eivät ole enää voimassa varikkosuoralla. Tallit voivat siis vapaasti puhua kuskeille, kun he lähestyvät pilttuuta.