Formula ykkösten Saksan GP:n virallisia tuloksia saatiin odottaa kauan. Vasta tunteja kisan jälkeen selvisivät lopulliset tulokset, sillä Lewis Hamilton joutui tuomariston eteen. Fian kilpailujohtaja Charlie Whitingin mielestä tilanteeseen ei ole ennakkotapausta.
Videolla Hamiltonin kyseenalainen tilanne.
Sitä vertailtiin Kimi Räikkösen kaudella 2016 Bakun GP:ssä tapahtuneeseen tilanteeseen. Tuomariston mukaan Hamilton sai kevyemmän tuomion, sillä turva-auto oli radalla tapahtumahetkellä.
Whiting totesi, että kyseessä ei ole samanlainen tapaus, kuin Räikkösellä 2016.
– En usko, että on olemassa samanlaista ennakkotapausta. Kimi sai viiden sekunnin aikarangaistuksen muutamia vuosia sitten, mutta sillon kyseessä oli erilainen skenaario. En keksi mitään ennakkotapausta, Whiting sanoo.
– Sääntö, josta suurin osa ihmisistä puhuivat, on se, jossa sanotaan, että pitää pysyä valkoisen viivan oikealla puolella. Lewis oli tulossa varikolle, hän pysyi valkoisen viivan oikealla puolella, minkä jälkeen hän muutti mielensä. Sääntö on tehty sen vuoksi, jotta kuljettajat eivät tulisi tai poistuisi varikolta vaarallisella tavalla, Whiting jatkaa.
– Varikolle tultaessa emme halua, että kuljettajat syöksyvät viime tingassa varikolle. Sen takia meillä on valkoinen viiva. Se on jonkun verran epäselvää, onko se vaarallista, jos kuljettaja päättääkin menemättä varikolle pollarin ohitettuaan. Valkoinen viiva on enemmän tai vähemmän sen merkki, että sen jälkeen ei ole paluuta, Whiting kertoi.
– On olemassa toinen sääntö, jossa sanotaan, että varikolle tuleva auto ei saa ylittää radan ja varikon sisäänkäynnin välillä olevaa viivaa. Tämän vuoksi Mercedes ja Hamilton kutsuttiin tuomariston eteen, Whiting tuumasi.
F1-sarja jatkuu ensi viikonloppuna Unkarin GP:llä.