Ennen kesän polkupyöräreissuja on hyvä varmistaa, että menopeli on kunnossa. Perushuolto ei vaadi kuitenkaan taikatemppuja ja se onnistuu mainiosti useimmista kodeista löytyvillä työkaluilla.
Gökhan ”Gökä” Soner on pitkän linjan polkupyöräalan ammattilainen. Nykyisin hän on yrittäjänä pyörähuoltoovella.fi-palvelussa.
Sonerin mielestä tärkein huoltotoimenpide on pyörän puhtaana pitäminen. Kun pyörässä ei ole pölyä ja kuraa, se rullaa paremmin. Toinen perusasia on renkaiden kunto.
– Yllättävän paljon näkee löysiä renkaita. Mennään vähän ajatuksella, että kun keväällä kerran pumppasin, niin kyllä sen pitää koko kesäksi piisata. Toisaalta välillä törmään myös renkaisiin, jotka ovat nyt yleistyneiden kotikompressorien ja jalkapumppujen myötä myös liian täyteen pumpattuja renkaita. Liian kova rengas saattaa rikkoa vanteen. Renkaan kyljessä on arvot renkaan minimi- ja maksimipaineille, Soner kertoo.
Soner itse täyttää renkaat 80 prosenttiin maksimipaineesta. Tämä on hyvä sääntö silloin, kun kyseessä on kuormaton pyörä ja normaalipainoinen kuljettaja.
– Vähintään kerran viikossa tehty pumppaus pitää renkaat ja vanteet hyvässä kunnossa, Soner muistuttaa.
Öljytty ketju rullaa kivasti
Kitisevä ketju on merkki öljyn tarpeesta. Gökä kehottaa putsaamaan ketjut ennen öljyämistä, esimerkiksi hammasharjalla tai pyöräkaupoissa myytävillä ketjupesureilla.
– Öljyä ei pidä laittaa liikaa ja öljyämisen jälkeen ketjut on hyvä ohuesti pyyhkäistä rätillä rahtusen kuivemmaksi. Mikäli öljyä on liikaa, se roiskuu lahkeille ja toisaalta se kerää pölyä ja muuta kuonaa matkaansa.
Kotityökaluilla huolletaan ja säädetään
Perusteellisemmassa huollossa avataan, putsataan ja rasvataan pyörän keskiöt ja vanteiden navat. Niitä ei kannata availla, mikäli ei ole käsitystä mitä on tekemässä.
– Keskiön avaaminen vaatii erikoistyökaluja ja polkupyörissä on myös vasenkätisiä kierteitä, joten taitamaton voi saada kohtuullisia vahinkojakin aikaan. Sanoisin noin nyrkkisääntönä, että kuusiokoloavaimella ja muilla kodeista löytyvillä työkaluilla saa pyörän hyvin huollettua ja säädettyä. Osien vaihtamiseen tarvitaan usein erikoistyökaluja.
Sonerin mukaan monen kannattaa kääntyä suuremmissa huolloissa ammattilaisten puoleen. Esimerkiksi keskiön kiristämisen oikea voimakkuus on tärkeä asia tietää.
Yleisimpiä korjauskohteita
Sonerin hoitoon tulevissa pyörissä yleisimmät suuremmat korjausta vaativat asiat ovat pinnojen löysyys sekä jarrujen ja vaihteiden viat. Haastattelun lomassa hän perushuollon lisäksi vaihtoi pyörään uudet eturattaat, joiden hampaat olivat jo kuluneet pyöreiksi.
MTV julkaisee artikkelin yhteistyössä Yousport.fin kanssa.
Lue lisää aiheesta Yousport.fin sivuilta.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.