Ainakin eteläisen Suomen rengasliikkeissä on tällä hetkellä melkoinen hyörinä. Listat ovat täynnä aamusta iltaan, kun autoihin veivataan kesärenkaita alle. Myös kuluttajan kannattaa olla nyt tarkkana.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo rengashotellin olevan erinomainen tapa säilyttää renkaita ja alle vaihdonkin pitäisi olla ammattilaisten tekemänä mahdollisimman vaivatonta ja turvallista. Vesalainen kuitenkin kehottaa kuluttajaa olemaan hereillä.
Vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, tulisi renkaiden paikkaa kierrättää säännöllisesti pyörimissuuntaa muuttamatta. Suositus on, että eturenkaat vaihdettaisiin taakse ja takarenkaat eteen noin 8000 kilometrin välein. Näin eri renkaiden kulumiserot saadaan pidettyä mahdollisimman maltillisina ja renkaiden kokonaiskilometrimäärä maksimoitua.
Merkittävä pois otettaessa ja merkinnät huomioitava alle asennettaessa
Jotta renkaiden paikkojen vaihtaminen tulee tehtyä oikein, on renkaat merkittävä, kun ne otetaan pois auton alta. Valitettavan monessa rengasliikkeessä merkintää ei tehdä, jos asiakas ei itse sitä pyydä.
Tarkkana on oltava myös renkaita alle laitettaessa. Asiakkaan on osattava vaatia, että viime kesän takarenkaat asennetaan eteen ja eturenkaat taakse.
– Pitää muistaa, että rengasliikkeen intresseissä on myydä renkaita, joten heitä ei haittaa, vaikka vetorenkaiksi sattuisivat vuodesta toiseen samat ja rengassarja kuluisi nopeastikin, Vesalainen huomauttaa.
Pulttisuojia katoaa mystisesti renkaanvaihtojen yhteydessä
Osa rengasliikkeistä pyrkii nopeuttamaan vaihtotyötä, varsinkin näin sesonkiaikaan, kyseenalaisin keinoin. Tiedossani on useita tapauksia, että asiakkaan autosta ovat pulttisuojat hävinneet renkaanvaihdon yhteydessä. Itse olenkin omaksunut toimintatavan, että irrotan pulttisuojat omatoimisesti ennen renkaanvaihtoon menoa ja tökin ne myös itse takaisin jälkikiristettyäni renkaat.
Näin suojukset pysyvät tallessa, eivätkä päädy rengasliikkeen roskakoriin. Suojuksien ansiosta pulttien kannat näyttävät paremmilta ja säilyvät ruosteettomina pidempään.
Dokumentoi omaisuutesi ennen rengashotelliin jättöä
Vesalainen kehottaa myös ottamaan kuvat omista vanteista sekä kirjoittamaan ylös niille asennetun rengasmerkin ja -mallin tarkasti.
– Suosittelen myös mittaamaan jokaisen renkaan kulutuspinnan urasyvyyden ja merkitsemään mittaustulokset muistiin.
Kun muistiinpanot ovat kohdallaan, ei mene vahingossa markkinamiehen ansaan. Sesonkiaikojen ulkopuolella rengasliikkeestä mielellään soitellaan ja kaupitellaan seuraavalle kaudelle uusia renkaita, vanhojen, kuluneiden tilalle. Kun itsellä on tarkka tieto säilytyksessä olevien renkaiden kuluneisuudesta, ei uusia tule hankittua tarpeettoman aikaisin. Kesärenkaan uusiminen on ajankohtaista, kun kulutuspinnan urasyvyys on alle 4 millimetriä, talvirenkaan uusimista on syytä harkita kulutuspinnan ollessa alle 6 milliä.
Tarkka dokumentaatio ja valokuvat auttavat myös varmistamaan, että autoon on vaihdettu alle omat renkaat. Tämäkään ei ole Vesalaisen mukaan itsestäänselvyys. Renkaita vaihtavat ihmiset ja ihmisille sattuu virheitä.
– Itse kävin tänä aamuna vaihdattamassa kesärenkaat. Onneksi seurasin vaihtotapahtumaa myymälän ikkunan läpi. Ruuvasivat nimittäin autooni alle jonkun muun kesäpyöriä. Ne olivat tuumaa suuremmat ja aivan erinäköiset kuin omani – siis ne, jotka olin syksyllä jättänyt säilytykseen, Vesalainen naurahtaa.
– Vaikka vanteissa olisin voittanut, renkaissa olisin hävinnyt, viime vuonna loppukesästä uudet kesärenkaat hankkinut Vesalainen toteaa.
Jälkikiristys ja rengaspaineiden tarkastus
Renkaanvaihdon jälkeen on muistettava jälkikiristys noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristyksellä varmistetaan, etteivät pyörät ole löystyneet mahdollisten hiekanmurujen tai muiden epäpuhtauksien murennuttua vanteen ja pyörännavan välissä.
Lisäksi Vesalainen suosittelee tarkastamaan rengaspaineet rengasliikkeen jäljiltä.
– Näin toimin itse aina ja valitettavan usein paineet ovat jopa ammattilaisten jäljiltä mitä sattuu.
Auton käyttöohjekirjassa on kerrottu oikeat paineet erikseen pienellä ja isommalla kuormalla ajettaessa.
***
6:20