Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan Neste Jalasjärven kauppias kertoo, miten kesälomailija säästää autokuluissa.
Neste Jalasjärven asemaa ja autohuoltoa Etelä-Pohjanmaalla nykyisessä Kurikan kunnassa pyörittävä Pertti Mäkelä listaa viisi ohjetta, joiden avulla jokainen voi säästää auton kuluissa.
Mäkelän mukaan näillä vinkeillä voi säästää useita satoja euroja vuodessa. Säännöllisten tarkistusten laiminlyönti ja säästäminen väärässä paikassa voi nimittäin tulla kalliiksi.
Fiksuin tapa säästää auton kuluissa on kuitenkin oma ajotapa.
– Auton osat kestävät pidempään rauhallisen ja polttoainetaloudellisen ajotavan ansiosta. Vanhemmissa autoissa on kuitenkin kohtia, joissa ikä näkyy aina tavalla tai toisella. Ajetut kilometrit teettävät kuluviin osiin toistuvasti pieniä kulumia ja ne tulisi vaihtaa säännöllisesti, Mäkelä sanoo.
1. Tarkista auton renkaat
Pienin lain sallima urasyvyys on kesärenkaissa 1,6 millimetriä. Mäkelä on kuitenkin sitä mieltä, että tämä on käytännössä liian vähän: urasyvyyden olisi hyvä olla 3–4 millimetriä, jotta vesiliirron riski pysyisi minimissään. Jos autossa on avovanteet, voi myös jarrupalojen kunnon tarkistaa silmämääräisesti: kelpokuntoisessa jarrupalassa on 2–3 senttimetriä kulutuspintaa. Lisäksi autoilijan kannattaisi tarkistaa renkaiden ilmanpaineet vähintään kaksi kertaa kaudessa.
2. Pidä tuulilasi puhtaana
Pyyhkijäsulat pitävät tuulilasin ulkopinnan puhtaana, mutta sisäpintaa ei sovi unohtaa. Kirkas auringonpaiste yhdistettynä tuulilasiin ovat näkyvyyden kannalta todella huono yhdistelmä. Myös pyyhkijäsulkien kunto kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Pahimmillaan huonot sulat naarmuttavat lasin pintaa. Mäkelä muistuttaakin, että tästä syystä sulat ovat huono säästökohde.
3. Kurkkaa auton alle
Yleisin vika, josta auto jää katsastuksessa kiinni, löytyy Mäkelän mukaan auton alustasta – usein nivelistä. Yksittäisten väljähtyneiden nivelien kuntoa ei välttämättä huomaa ajaessa. Jos autoa ei saa ilmaan, nivelten kunnon tarkistus on haastavaa, mutta siitä kertoo yleensä kolina auton etu- tai takaosassa. Tällöin auto kannattaa ajaa huoltoon nopeasti välttyäkseen isommilta vaurioilta.
4. Avaa konepelti
Uudempien autojen kohdalla konepellin alle on tavallisella käyttäjällä vähän asiaa. Muutama seikka kannattaa kuitenkin tarkistaa aina välillä: moottoriöljy, jarruneste ja jäähdytysneste kuuluvat näihin. Tarkista, että kutakin on mitta-asteikon mukaan tarpeeksi.
5. Korjauta ennen huoltoa
Mäkelä suosittelee käyttämään auton korjaamolla ennen katsastusta, jotta välttyy useammalta reissulta katsastukseen. Mitä vanhempi auto on alla, sitä enemmän sen huoltoon kannattaa kiinnittää huomiota.
Lähde: Viestintätoimisto Miltton
---
Sami Hedbergin hulvaton autoesittely!
4:49