Tekstiiliyritys Finlaysonin mainoskampanja on lainvastainen, transfobinen ja miehiä syrjivä, sanoi Miesten tasa-arvo ry tiedotteessaan torstaina.
Finlayson ilmoitti torstaina, että se järjestää syyskuussa viikon mittaisen mainoskampanjan, jolla halutaan herättää keskustelua naisten ja miesten välisestä palkkaepätasa-arvosta. Finlaysonin mukaan on epäreilua, että naisen euro on käytännössä 0,83 euroa, kun vertaillaan miesten ja naisten keskipalkkoja. Tiedot perustuvat tilastokeskuksen tilastoimien keskipalkkojen vertailuun.
Tämän vuoksi Finlayson ilmoitti naisten maksavan kampanjan aikana euron ostoksistaan 0,83 euroa ja miehet normaalin hinnan. Hintojen erotus lahjoitetaan Naisasialiitto Unioni ry:lle tasa-arvotyöhön.
Miesten tasa-arvo ry:n mukaan Finlaysonin toiminta syrjii miehiä sukupuolen perusteella, ja on näin ollen rikoslaissa kriminalisoitua syrjintää.
Kampanja on yhdistyksen mukaan myös transfobinen, koska Finlayson aikoo "ilmeisesti tehdä oletuksia ja kysellä asiakkaiden sukupuolesta". Lisäksi yhdistys toteaa, ettei tasa-arvoa edistetä syrjintää lisäämällä, vaan siihen puuttumalla.
Kampanja on saanut sosiaalisessa mediassa runsaasti huomiota niin puolesta kuin vastaan. Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo Helsingin Sanomille, että hän uskoo kampanjan rikkovan lakia.
– Totta kai me rikomme (lakia), kyllä me sen tiedämme. Tämähän rikkoo varmasti tasa-arvolakia, mutta tämä oli ihan tietoinen ja harkittu riski. Emme halua antaa lain estää meitä puhumasta vääryydestä, Kurttila sanoo lehden haastattelussa.
Kurttila kertoo valtaosan palautteesta olleen myönteistä, ja suurimman osan kielteisestä palautteesta tulleen miehiltä.