Tasa-arvovaltuutettu vaatii muutoksia tekstiiliyritys Finlaysonin tasa-arvokampanjan markkinointiin. Yhtiö ilmoitti viime viikolla käynnistävänsä syyskuun alussa kampanjan, joka pureutuu naisten ja miesten väliseen palkkatasa-arvoon ja jossa naiset maksavat kampanjan aikana euron ostoksista 83 senttiä.
Tasa-arvovaltuutettu kertoo, että Finlayson on antanut tarkennuksen, jonka mukaan kuka tahansa sukupuoleen katsomatta voi saada alennuksen. Tasa-arvovaltuutettu kehottaa Finlaysonia täsmentämään markkinointiaan niin, että tämä käy selväksi.
– Muussa tapauksessa Finlaysonin kampanja asettaa tasa-arvolain vastaisesti mies- ja naisasiakkaat keskenään eriarvoiseen asemaan, valtuutetun tiedotteessa todetaan.
Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo, että yhtiössä ollaan pahoillaan valtuutetun päätöksestä. Kurttilan mukaan kampanjan markkinointiin tehdään muutoksia, mutta niin, että alkuperäinen sanoma ei katoa.
– Emme luovu kampanjan hengestä ollenkaan, pidämme siitä kiinni väkevästi. Olemme pahoillamme tästä, että lakia tulkitaan näin tiukasti, Kurttila sanoo.
Tasa-arvovaltuutetulle tuli yhteensä 16 kampanjaan liittyvää valitusta ja lukuisia yhteydenottoja.