Useat kansanväliset mediat ovat uutisoineet siitä, että lentoyhtiö Finnairin päätöksestä alkaa punnita matkustajia. Asiasta uutisoivat muun muassa uutiskanava CNN ja The Guardian.
Finnair kertoi alkuviikosta, että se alkaa kerätä lentokoneiden tasapainolaskelmiin tarvittavaa dataa matkustajien ja käsimatkatavaroiden keskipainosta.
Finnairin mukaan tietoja kerätään punnitsemalla vapaaehtoisia lentomatkustajia käsimatkatavaroineen. Matkustajien punnitusta tehdään valikoitujen lentojen lähtöporttien läheisyydessä helmikuussa ja huhti-toukokuussa Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla.
Lentoyhtiön mukaan että punnitukset ovat vapaaehtoisia ja anonyymejä ja että niistä saatavaa dataa käytetään lentokoneiden tasapainolaskelmiin.
Myös ulkomaalaiset mediat kertovat kansainväliselle yleisölle, että kyseessä on väliaikainen, kahdessa erässä tapahtuva punnitusoperaatio, joka liittyy lennon kannalta turvallisten lentokoneiden painorajojen selvittämiseen. Ideana on, että lentoyhtiö voi tarkentaa koneen painoarviota ennen lähtöä.
Lue myös: Helsinki-Vantaan lentokentällä mielenosoitus lähtöselvityksessä
Vapaaehtoinen, anonyymi punnitus
Punnitus ei ole pakollinen. Helsinki-Vantaan lentokentällä matkustajat voivat halutessaan tulla punnittavaksi lähtöportilla ennen koneeseen nousua.
Punnitukseen mennään käsimatkatavaroiden kanssa.
Kilomääriä ei yhdistetä yksittäisiin varauksiin tai matkustajatietoihin. Kaikki tapahtuu anonyymisti. Näin kertoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist uutiskanava CNN:n haastattelussa.
Tallqvist kertoo CNN:lle, että vain portilla oleva henkilökunta näkee painon.
Punnitukset liittyvät lentoturvallisuuteen
Finnairin Tallqvist kertoo CNN:lle, että yhtiö kerää tietoja matkustajien ja heidän käsimatkatavaroidensa keskipainosta.
Finnair tekee lentokoneidensa tasapainoa ja suorituskykyä koskevia laskelmia, joita tarvitaan siihen, että lennot sujuvat turvallisesti.
Punnituksia helmikuussa ja huhti-toukokuussa
Mediatietojen mukaan punnituksia tehdään kahdessa erässä. Ensimmäinen toteutetaan nyt helmikuussa ja toinen sessio tapahtuu huhti-toukokuussa.
Kokeilu alkoi maanantaina. CNN:n haastattelema Tallqvist kertoi, että torstaihin mennessä siihen oli osallistunut jo 800 vapaaehtoista. Tallqvist kertoi olevansa positiivisesti yllättynyt vapaaehtoisten määrästä.
– Olemme tiedottaneet tästä kyselystä Finnairin asiakkaille sosiaalisen median kanavissamme ja mobiilisovelluksessamme, ja ensimmäiset vapaaehtoiset pyysivät päästä ennakoivasti osallistumaan jo ennen laitteiston asentamista, hän kertoi.
Talvella enemmän painoa kuin kesällä
CNN kertoo, että ennen jokaista lentoon lähtöä yhtiöt laskevat lentokoneiden painon. Tähän lukemaan sisältyvät koneessa olevien henkilöiden painojen lisäksi ruumassa oleva rahti ja matkatavarat sekä catering-tarvikkeet ja vesisäiliöt.
CNN:n mukaan näillä tekijöillä voi olla vaikutusta siihen, missä matkustajat voivat istua. Joskus ne voivat vaikuttaa jopa siihen, kuinka monta matkustajaa koneeseen voidaan ottaa ja kuinka paljon matkatavaroita ruumaan mahtuu.
Jokaisella lentokoneella on tietty enimmäispaino, joka vaaditaan turvalliseen matkaan.
– Vaikka lentoyhtiöt tietävät kaikkien muiden näkökohtien painon, asiakkaiden ja heidän käsimatkatavaroidensa paino lasketaan käyttäen siviili-ilmailuviranomaisen vahvistamia keskipainoja, Tallqvist sanoo CNN:n haastattelussa.
Finnair kerää tietoja sekä talvi- että kesäkaudelta, sillä talvella ihmisillä on yleensä yllään painavampia vaatteita ja takkeja. Tämän vuoksi punnituksia tehdään helmikuussa ja huhti-toukokuussa.
Päivitetään aiempia mittaustuloksia
Lentoyhtiöt käyttävät yleensä Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen ilmoittamia keskimääräisiä matkustajapainoja, mutta ne voivat käyttää myös omia, viranomaisten hyväksymiä painojaan.
CNN kertoo, että Finnair on käyttänyt omia mittauksiaan vuodesta 2018 lähtien, mutta ne on päivitettävä viiden vuoden välein. Sen vuoksi tehdään nyt tämä punnitusoperaatio.
Painoja käytetään kuormituslaskelmissa vuodesta 2025–2030 alkaen.
Kohteena luultavasti erityyppisiä lentomatkoja
Business Traveller -sivuston mukaan Finnair ei kertonut, mitkä lennot punnitukseen valitaan. Sivusto kertoo, että valittujen lentojen osalta vuorotellaan Helsinki-Vantaan Schengen-alueelta lähtevien Euroopan lähilentojen ja Schengen-alueen ulkopuolisilta porteilta lähtevien kaukolentojen välillä.
The Guardian kertoo, että punnitukseen osallistuvat saavat palkkioksi pienen lahjan, heijastavan matkatavaramerkin.
Ulkomaisissa medioissa on paitsi uutisoitu myös joissain piikitelty punnituspäätöstä. Brittilehti Daily Mail nimesi Finnairin "Thin-airiksi", ”ohueksi ilmaksi”.
Punnituksia on tehty ennenkin. Vastaavanlaisen punnitusohjelmia ovat aiemmin kokeilleet muun muassa eteläkorealainen Korean Air ja uusiseelantilainen Air New Zealand.
Katso myös video: Näin pakkaat järkevästi pidemmälle lomareissulle
7:39
Näitä tavaroita ilman matkabloggaaja Anna-Katri Räihä ei lähtisi reissaamaan.
Lue myös: Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: CNN, The Guardian, Business Traveller