Sähköautojen markkinat kasvavat kovaa vauhtia, mikä johtaa myös akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Finnwatch varoittaa kaivossektorin vastuullisuusongelmista, sillä suorien ihmisoikeusriskien lisäksi ne voivat näkyä tulevaisuudessa myös materiaalien heikentyvänä saatavuutena.
Yritysten liiketoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva Finnwatch ry on vertaillut Suomessa toimivia sähköautovalmistajia ja arvioinut niiden ihmisoikeuksiin liittyviä vastuullisuusprosesseja keskittyen erityisesti akuissa käytettäviin mineraaleihin.
Osa autovalmistajista nojaa toiminnassaan kansainvälisiin yritysvastuustandardeihin raportoiden Finnwatchin mukaan melko avoimesti alihankintaketjuistaan sekä niihin kohdistetuista vastuullisuustoimenpiteistä. Finnwatch kertoo tiedotteessaan selvityksensä osoittaneen, etteivät kaikki toimi tällä tavoin.
Vertailua hankaloitti osaltaan myös se, että parhaiten pärjänneistä autovalmistajista vain BMW vastasi Finnwatchin kyselyyn antaen osan pyydetyistä alihankintaketjunsa kaivoksia koskevista tiedoista. Kärkikolmikkoon yltäneet Tesla ja Volkswagen tekevät kattavia arvioita aiheesta oman toimintansa osalta, mutta Finnwatch joutui kaivamaan raportit itse.
Lue myös: Volkswagen myöntää mokanneensa – fyysiset napit palaavat autoihin: "Ja siinä hitto soikoon pysytään"
– Alihankintaketjujen avoimuudessa on edelleen parannettavaa kaikilla yhtiöillä. Ilman läpinäkyvyyttä kaivostasolle sidosryhmät eivät voi tuoda epäkohtia yhtiöiden tietoon, ja monet ihmisoikeusongelmat jäävät pimentoon, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér sanoo yhdistyksen tiedotteessa.
BMW, Tesla ja Volkswagen kärjessä
Puhtaimmat paperit saivat BMW, Tesla ja Volkswagen. Finnwatch antoi varovaiset kehut myös Volvolle, jonka se uskoo nousevan lähivuosina vastuullisimpien sähköautomerkkien joukkoon.
Vertailun hännille jäivät Volvon tytäryhtiö Polestar, Volkswagenin sisarmerkki Skoda sekä Kia, jonka toiminnassa oli kaikista eniten parannettavaa.
Finnwatchin mukaan myös tehdyissä ihmisoikeusraporteissa oli omituisuuksia. Esimerkiksi Nissan kertoi, ettei se tavannut alihankintaketjuissaan vuonna 2021 lainkaan ihmisoikeusloukkauksia, eikä tiettyjä tunnettuja riskejä. Samaan aikaan BMW raportoi tunnistaneensa ihmisoikeuksiin liittyviä riskejä peräti 196 alihankkijansa toiminnassa.
– Riskitön ja ongelmaton arvoketju vaikuttaa epäuskottavalta ja kertoo todennäköisesti sekä heikosta riskienarvioinnista että vastuullisuusvalvonnasta, Finér sanoo tiedotteessa.
Kia ei antanut vastauksia
Vaikka Polestarin ja Skodan taustalla olevat isommat yhtiöt pärjäsivätkin vertailussa muita paremmin, on niiden kompastuskivenä näihin yhtiöihin tukeutuminen. Polestar viittaa raportoinnissaan Volvo Carsin toimenpiteisiin, vaikka Volvo itse korosti Finnwatchille, ettei se vastaa Polestarin vastuullisuutta koskeviin kysymyksiin.
Skoda taas viittasi Volkswagen-konsernilta saamiinsa synergiaetuihin, mutta tarkempaa vastausta Finnwatch ei onnistunut saamaan sen enempää Skodalta kuin Volkswageniltakaan.
Vertailun viimeiseksi jääneen Kian yritysvastuuraportit saivat Finnwatchilta moitteita.
– Terminologia oli epämääräistä ja annetut tiedot niin suppeita, ettei Kian vastuullisuusprosesseja voitu kattavasti arvioida. Yritykseltä yritettiin saada vastauksia kysymyksiin suomalaisen maahantuojan kautta siinä kuitenkaan onnistumatta, Finnwatch kertoo.
Lue myös: 98 prosenttia sähköautoilijoista samaa mieltä yhdestä asiasta
Lähde: Finnwatch