Ilmiöksi noussut Flow Festival oli ensin "läppä", muistelee taiteellinen johtaja – näin arvojen palapeli rakentuu Suvilahteen

Viikonloppuna järjestettävä kolmipäiväinen Flow Festival kerää Helsingin Suvilahteen 30 000 juhlijaa päivässä. Tapahtumaa ei aina ole voinut kuvailla ilmiöksi, kuten nyt. 

Flow Festival on vauhdilla noussut Suomen isoimpien festivaalien joukkoon. Festivaalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio kertoo MTV Uutisille olevansa itsekin Flow’n innokas kävijä.

– Itse en vietä aikaa backstagella lainkaan, jos ei ole pakko. Yritän kokea ja olla mahdollisimman monessa paikassa samaan aikaan, Kallio kertoo festivaalien avauspäivän aattona.

Kallio on ehtinyt nähdä lukuisia artisteja Suvilahden lavoilla. Mitään yksittäistä esitystä ei kysyttäessä tule mieleen ylitse muiden, mutta Flow’n muutto Suvilahteen on itsessään ollut hieno muisto. 

Kallion mieleenpainuvimmat hetket sijoittuvat kuitenkin vielä kauemmaksi menneisyyteen Flow’n historiassa.

– Ne liittyvät siihen, kun aloitimme toiminnan vuonna 2004. Harrastuksesta ja läpästä muodostui tällainen enemmän vakavasti otettava hanke. 

Ensimmäinen Flow Festival järjestettiin vuonna 2004 entisillä VR:n makasiineilla. Kävijöitä oli tuolloin 4000. Myös artistien määrä on yli kymmenkertaistunut 19 vuoden aikana. 

"Arvopohjainen festivaali"

Yksi syy valtavalle kasvulle on ollut oikean kohderyhmän löytäminen ja siitä kiinni pitäminen. 

– Flow on arvopohjainen festivaali ja kävijät lähtevät siitä. Meidän täytyy kunnioittaa sitä lähtökohtaa, Kallio toteaa. 

Tällä viikolla Flow Festival ilmoitti vetäytyvänsä yhteistyöstä Heinekenin kanssa. Syyksi kerrottiin, ettei yhtiö ole vetäytynyt Venäjän markkinoilta lupauksista huolimatta. Kallio ei hätkähtänyt viime hetken muutoksesta. 

– Tapahtuma-ala on täynnä muutoksia. Itse asiassa niitä on ollut meillä nyt aika vähän. Artistiperuutuksia ei ole tullut yhtään, onkohan koskaan käynyt niin, Kallio pohtii ja koputtelee kuvitteellista puuta. 

– Olemme alalla, jossa toimitaan kolmansien osapuolien kanssa. Kun on tällainen kumppaniverkosto, jonka kanssa tapahtumaa tehdään, niin totta kai voi tapahtua asioita, jotka eivät ole omassa hallinnassa. Silloin niihin täytyy vain reagoida.

Kumppaniverkostossa tärkeässä roolissa ovat myös helsinkiläiset ravintoloitsijat, jotka vastaavat festivaalikansan ruokkimisesta. Punaista lihaa ja siipikarjaa ei löydy tänäkään vuonna Flow’n ruokalistoilta.

– Viime vuonna, kun tämä ensimmäisen kerran tehtiin, oli se yllättävänkin iso innostuksen aihe monelle. Samaan aikaan on tietysti olemassa ihmisiä, joille se on punainen vaate ja siitäkin saatiin yksittäistä palautetta. Voisin kuvitella, että he ovat sellaisia ihmisiä, jotka eivät ikipäivänä tänne festivaaleille olisi muutenkaan tulleet.

Katso artikkelin videolta koko Kallion haastattelu rakenteilla olevan festivaalialueen tohinan keskeltä!

Lue myös:

    Uusimmat