Neljä uutta Vignale-mallia ja Ford Fiesta ST:stä vielä vähän kutitellumpi versio – silti Fordin tärkein uutuus Geneven autonäyttelyssä oli uudistunut Kuga-katumaasturi. Fordin Suomen viestintäpäällikkö tarinoi Teknaville Kugasta ja vähän muustakin Genevessä.
Ford esitteli Kuga-katumaasturin vuonna 2008. Malli on ehdottomasti Fordin tärkein SUV-luokan auto Euroopan markkinoilla. Uusi Kuga on aiempaa rohkeammin muotoiltu ja sisältää uusinta tekniikkaa.
Juuso Asp, Fordilla on Genevessä esillä uudistunut Kuga. Sen ilme näyttää nyt jotenkin entistä amerikkalaisemmalta. Olenko väärässä?
– Ei, oikea linja on sen suhteen. Fordin SUV-mallisto tulee tänä vuonna uudistumaan. Edge saadaan Suomeen loppukesästä. Samaa ulkomuotoa noudattaa uusi Kuga, joka on saapumassa Suomeen loppuvuodesta.
Kuga esiteltiin yllättäen jo ennen Geneveä Barcelonan elektroniikkamessuilla. Framilla oli uusi Sync3-järjestelmä. Mitä kaikkea se pitää sisällään?
– Sync3-järjestelmä tulee olemaan aikaisempaa helpompi käyttää. Englanninkieliset äänikomennot tulevat olemaan entistä puhe- ja keskustelumaisempia. Eli kuljettajan tarvitsee esimerkiksi vain sanoa ”I need coffee” ja järjestelmä sitten sen mukaan hakee lähellä olevia kahvi- ja taukopaikkoja. Lisäksi on tullut paljon erilaisia sovelluksia, joita pystyy kyseisen järjestelmän kautta käyttämään. Järjestelmä on myös entistä paremmin yhteenliitettävissä Androidin ja Applen kanssa.
Onko Sync3 relevantti myös Suomessa?
– On ehdottomasti relevantti. Sync3 alkaa tulla mallistoon loppuvuoden aikana alkaen esimerkiksi uudesta Kugasta. Tämä on ilman muuta relevantti kehitysaskel, toki edelleen mennään englanninkielisillä kommennoilla meidän osalta.
Miksi Kuga esiteltiin jo Barcelonassa ja mobiilialan messuilla? Mitä sillä halutaan viestiä?
– Joo, poikkeuksellisesti auto julkaistiin viikkoa ennen Geneven autonäyttelyä. Ratkaisu ilmentää Fordin tulevaisuuden suunnitelmia Ford Smart Mobility -suunnitelman kautta. Tarkoitus on edetä autoyhtiöstä kohti auto- ja mobiliteettiyhtiötä. Siellä siis liitettävyyspuolella tultiin entistä vahvemmin esiin.
Kugassa on uusi 1,5-litrainen dieselmoottori. Ovatko asiakkaat hyväksyneet jo sen, että Ford kutistaa jatkuvasti moottorien kokoa?
– Kyllä, ei siinä ole minkään näköisiä haasteita. Markkinalla ollaan ylipäätänsä ollaan menossa kohti pienemmän iskutilavuuden moottoreita. Se on luonnollista kehitystä. Ei aiheuta asiakaskunnassa minkäänlaista epäluuloa. Siitä hyvänä esimerkkinä toimii Fordin 1.0 Ecoboost-moottori, joka on erittäin kysytty moottorivaihtoehto bensapuolella useampaan malliin.
Varustelukilpailu on kovaa tällä hetkellä, mitä varusteita suomalaiset Ford-ostajat arvostavat tällä hetkellä?
– Näinhän se on. Varustepuolelta tietysti täytyy heti ensimmäisenä mainita Fordin vakiovarustelistalta löytyvä lämmitettävä tuulilasi. Se on ollut jo pitkään suomalaisten Ford-ostajien suosikkeja, jo sääolosuhteistakin johtuen. Sitten ovat tietenkin kuljettajaa avustavat teknologiat, esimerkiksi erilaiset aktiiviset pysäköintiavustimet. Koko ajan ollaan nähty, että kysyntä näille varusteille kasvaa. Samalla tavalla ajoneuvon personointi on tärkeää, Focuksesta esimerkiksi löytyy erikoinen Red and Black -mallisto, joka tuo erilaisia kontrastivärejä. Se on herättänyt mielenkiintoa liikkeissä ja löytänyt myös omistajia sitä kautta.
Lue myös:
Ford yllätti – esitteli tärkeimmän maasturiuutuutensa elektroniikkamessuilla
Koeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningas
Koeajo: Ford Focus RS – osa 2, hulvaton auto radalla
Koeajo: Ford Focus RS – osa 3, nyt kaikki voivat leikkiä Ken Blockia
Salakuvat: Fordin uusi haastaja suosikkiluokkaan