Ford laajentaa Mustang-mallistoaan ensimmäistä kertaa 55 vuoteen. Legendaarinen ponitunnus nähdään täyssähköisen Mustang Mach-E -katumaasturin keulalla. Auto saapuu Suomeen vuoden 2020 lopulla.
– Henry Ford kertoi kaikkien aikojen ensimmäisessä Detroitin autonäyttelyssä, työskentelevänsä jonkin sellaisen asian parissa, joka iskisi kuin monihaarainen salama, sanoo Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford.
Tämä asia oli Ford Model-T eli tuttavallisemmin T-Ford. Ford näkee uudessa Mustang Mach-E:ssä paljon samaa kuin autojen teollisen valmistuksen uranuurtajana pidetyssä T-mallissa – siksi onkin erikoista, ettei Ford päättänyt ristiä autoa hallussaan olevalla Model E -nimellä.
Jopa 600 kilometriä latauksella
Mustang Mach-E:n saapuessa markkinoille loppuvuodesta 2020, siihen on saatavissa kaksi akkukokoa, 76 kWh sekä 100 kWh. Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit.
Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintamatka on jopa 600 kilometriä uuden WLTP-mittausprosessin mukaisesti. Lippulaivamalli on nelivetoinen.
Mustang Mach-E:n akusto on sijoitettu kilpailijoiden tapaan auton alustaan matkustamon alle.
– Akkuteknologian kehittyminen oli kriittistä, jotta pystyimme tuottamaan Mustang Mach-E:n, toteaa Euroopan-Fordin sähköautoista vastaava johtaja Ulrich Koesters.
Euroopassa tarjolle on tulossa myös tehokkaampi ja vääntävämpi GT-malli.
Auton ajotilat – Whisper, Engage ja Unbridled – tarjoavat Fordin mukaan "hienosäädettyä ajodynamiikkaa paketoituna yksilöllisesti aistittavaksi elämykseksi". Ominaisuuksiin kuuluu kullekin ajotilalle ominainen reagointi, kuten urheilullisempi ohjaus, valaistus, yksilöllinen äänimaailma ja ajotapaan säätyvä mittariston näkymä.
Oppiva tietoviihdejärjestelmä
Mustang Mach-E:ssä nähdään ensimmäistä kertaa uuden sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmä, joka oppii nopeasti koneoppimisen avulla kuljettajan mieltymykset.
Järjestelmä voi ehdottaa esimerkiksi salille menoa huomattuaan, että kuljettajalla on tapana treenata maanantaisin. Tai pyytää soittamaan kotiin, jos kuljettaja tekee niin aina työpäivän jälkeen.
Uuden järjestelmän valtavan 15,5-tuumaisen näytön ja pelkistetyn käyttöliittymän ansiosta siinä ei ole Fordin mukaan monimutkaisia valikoita. Käyttöliittymää hallitaan älypuhelimista tutuilla kosketus-, pyyhkäisy- ja nipistystoiminnoilla. Pelkistetty ohjaamo valtavine näyttöineen tuo vahvasti mieleen Teslan.
Järjestelmä on myös langattomasti yhteensopiva älypuhelimiin ja mobiililaitteisiin saatavien sovellusten, kuten Applen CarPlayn, Android Auton ja AppLinkin kanssa.
Mustang Mach-E kykenee vastaanottamaan suuriakin järjestelmäpäivityksiä verkon yli Teslojen tapaan.
Mustangin muotoja
Aidosta ja oikeasta Mustangista tuttuja piirteitä ovat muun muassa pitkä ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, aggressiiviset ajovalot sekä kolmeriviset takavalot.
Mustang Mach-E:n "konepellin" alta löytyy tavaratila, jonka pohjassa on uuden Puma-mallin tapaan tulppa. Tavaratilan tilavuus on 100 litraa, ja siinä voi kokonsa puolesta säilyttää esimerkiksi lentolaukkua. Ja koska sen pystyy huuhtelemaan ja tyhjentämään, siellä voi säilyttää esimerkiksi märkiä tai mutaisia urheiluvaatteita, vaelluskenkiä tai rantavarusteita.
Takakontti on 402-litrainen penkit normaaliasennossa. Ne laskettuna tavaratila kasvaa 1 420 litraan.
Ford kertoo, että sähköautojen omistajat lataavat autonsa 80-prosenttisesti kotona. Ford tuokin tarjolle seinälatauslaitteen, joka tuottaa jopa viisi kertaa enemmän lataustehoa kuin tyypillinen kotipistorasia, minkä ansiosta asiakkaat voivat ladata keskimäärin noin 51 kilometrin toimintasäteen tunnissa mitattuna laajemman toimintasäteen akulla varustetulla takavetoisella mallilla. Auton mukana tulevalla kotilatauskaapelilla voi ladata keskimäärin 35 kilometrin toimintasäteen tunnissa normaalista kotipistorasiasta.
Navigointijärjestelmä tunnistaa ajantasaisesti matkan varrella olevat julkiset latausasemat ja neuvoo kuljettajia lataamaan autonsa sopivimmassa paikassa kunkin ajomatkan aikana.
Autoon voi ladata korkeatehoisilla pikalatausasemilla kymmenessä minuutissa jopa 93 kilometriä toimintasädettä 150 kW huippulatausteholla. Vakiotoimintasäteen omaavan Mustang Mach E:n odotetaan latautuvan 10 prosentin lataustilasta 80 prosentin lataustilaan noin 38 minuutissa ladattaessa tehokkailla pikalatausasemalla.
Tekniikan Maailman tietojen mukaan pieniakkuisen takavetomallin lähtöhinta Suomessa on 49 980 euroa. Isommalla akulla hinta pomppaa 58 375 euroon. Nelivetomallien hinnat ovat 57 872 ja 71 726 euroa.
Lähde: Ford