Teslan esikoinen sai ison päivityksen: Ratti kuin toisesta maailmasta – näinköhän menee läpi EU:ssa?

Kalifornialainen sähköautovalmistaja Tesla on esitellyt pitkään huhutun päivityksen Model S -malliinsa. Isoimmat muutokset löytyvät auton sisältä.

Kerroimme reilu viikko sitten Teslan suunnittelevan Model S:n perusteellista päivittämistä. Nyt asialle saatiin paras mahdollinen vahvistus, sillä kalifornialaisvalmistaja on esitellyt uuden Model S:n.

Uusi Ässä päivittää ikääntyneen sisustan kerralla tulevaisuuteen. Kyseessä on sen nykymalliston esikoisen eli Model S:n ensimmäinen merkittävä päivitys sitten auton lanseerauksen vuonna 2012.

Tähän asti Model 3 ja Suomen-lanseerausta vielä odottava Model Y ovat olleet ohjaamoltaan ne futuristisemmat ja minimalistisemmat vaihtoehdot, kun taas Model S ja Model X ovat vedonneet perinteistä kojelautajärjestelyä arvostaviin.

Erikoinen ratti

Uudessa Model S:ssä – ja mitä myös X:ssä – kojelaudan jättinäyttö on käännetty 3:n ja Y:n tapaan vaakatasoon, minkä lisäksi kaikki enemmän tai vähemmän ylimääräiset fyysiset painikkeet loistavat poissaolollaan.

Infotainment-järjestelmässä kerrotaan olevan peräti 10 teraflopin edestä laskentatehoa, mikä mahdollistaisi uusimpien pelikonsoleiden kaltaisen suorituskyvyn esimerkiksi pelejä pelatessa.

Teslan demokuvissa näytöllä nähdään Witcher 3 -pelin kansitaidetta, mistä jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä.

Kaikkein huomiotaherättävin yksityiskohta uuden S:n ohjaamossa on kuitenkin ohjauspyörä. Tai no, "pyörä" on ehkä väärä sana kuvaamaan F1-auton tai panssarivaunun ohjauslaitetta muistuttavaa rattia. Samanlainen ratti on nähty aiemmin myös Roadster-mallin esituotantoversiossa.

Toistaiseksi ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, päätyykö ratti myös myyntiin tuleviin autoihin, sillä erikoinen muoto ei välttämättä mene turvallisuussyistä läpi kaikilla markkina-alueilla.

Ellei renkaita saa käännettyä ääriasentoon irrottamatta käsiä ratista, olisi ratkaisu liikenneturvallisuuden kannalta kestämätön.

Ulkoisesti muutokset ovat pieniä, mutta ilmeisesti sitäkin tehokkaampia, sillä Teslan mukaan uuden Model S:n ilmanvastuskerroin 0,208 on maailman pienin.

2021 Tesla Model S

  • Jopa 25 % nopeampi pikalataus
  • Hieman viilattu ulkonäkö
  • Kokonaan päivitetty sisusta
  • Keskinäyttö kääntynyt vaakatasoon
  • Ratin takana oleva näyttö säilytetty ja päivitetty
  • Keskikonsolissa näyttö takapenkkiläisille
  • Puhelimen langaton lataus
  • Keskinäyttö on pelikonsolitason viihdekeskus

Yli tuhannen hevosvoiman tehomallit

Samalla Tesla toi myyntiin kaikkien aikojen tehokkaimman mallinsa, jonka se epäilemättä toivoo vetoavan muun muassa Porsche Taycania harkitseviin.
Plaid-lisänimeä totteleva Model S kiihtyy nollasta sataan käsittämättömässä 2,1 sekunnissa, tarjoaa parhaimmillaan yli 1 000 hevosvoiman tehon ja peräti 322 tuntikilometrin huippunopeuden.

Huolimatta suorituskykyyn keskittyvästä lähestymistavasta, on Plaidinkin toimintamatka saatu pidettyä liki 630 kilometrissä, eikä se paljoa häviä Long Range -mallin 660 kilometrille.

Tarjolla on myös yli 1 100 heppaa sisuksiisna kätkevä Plaid+-malli, jolla päästään yli 840 kilometriä latauksella ja ampaistaan nollasta sataan vielä aavistuksen perus-Plaidiakin nopeammin. Varttimaili taittuu Plaid+:lla Teslan mukaan nopeammin kuin millään toisella tuotantoautolla; alle yhdeksässä sekunnissa.

Lisävarustelista ei ole edes lista

Tilattavissa on alkuvaiheessa kahdella moottorilla varustettu nelivetoinen Long Range (90 990 €), kolmimoottorinen Plaid (120 990 €) sekä Plaid+ (140 990 €).

Ulkoväreiksi on tarjolla tuttuun tapaan valkoinen, musta, harmaa, sininen ja punainen. Sisustan sävyvaihtoehdot ovat täysin musta, mustavalkoinen ja kermanvärinen. Vanteet ovat joko 19- tai 21-tuumaiset, ja ainoa valittavissa oleva lisävaruste on 7 500 euron hintainen Autopilot-ajoavustin.

Lähde: Tesla

Lue myös:

    Uusimmat