Peugeotin vetypakettiauton myynti käynnistyy loppuvuodesta Ranskassa ja Saksassa. Suomeen tätä uutuutta ei vielä kuitenkaan kannata odotella.
Peugeot aloittaa sarjavalmisteisen e-Expert Hydrogen -pakettiauton valmistamisen. Ensimmäiset asiakkaat saavat vedyllä kulkevan tonniluokan pakettiauton käyttöönsä tämän vuoden lopulla.
Autot valmistetaan Ranskassa Valenciennesin tehtailla. Sieltä ne siirtyvät Saksan Rüsselsheimissa sijaitsevaan Stellantisin vetyteknologiaan erikoistuneeseen yksikköön. Myös myynti alkaa Ranskasta ja Saksasta.
Autossa on polttokenno, joka tuottaa ajoon tarvittavan sähkön vedystä. 400 kilometrin toimintamatkaa varten vetyä saa tankattua riittävästi kolmessa minuutissa. Huhtikuussa Stellantis kertoi, että Saksassa vedyn tankkausasemia on 90 ja Ranskassa 25. Suomessa ei ole vetytankkausasemaa.
Lue myös: Hyvästit vanhalle leijonalle – tässä on Peugeotin uusi logo!
Vetytankit, joita on kolme kappaletta, sijaitsevat auton pohjarakenteissa. Vetyä tankkeihin mahtuu yhteensä 4,4 kiloa.
Expertin polttokennoversion ajoakkua voi ladata myös sähköverkosta. Akun kapasiteetti on 10,5 kilowattituntia, joten pelkällä ulkoisella lataamisella toimintamatka ei ole järin pitkä, mutta vetytankin tyhjentyessä latausmahdollisuus antaa pelivaraa. Autossa on 11 kilowatin laturi. Latausajat tyhjästä täyteen ovat yksi, kolme tai kuusi tuntia.
Moottorille voidaan syöttää sähköä joko suoraan polttokennolta tai akun kautta, ja täyssähköautojen ja hybridien tapaan hidastuvuusenergiaa otetaan akkuun talteen.
Moottorin teho on sata kilowattia ja vääntö 260 newtonmetriä.
Koripituuksia tulee kaksi, M ja XL. M on 4,95 metriä pitkä ja XL 5,3 metriä. Kuormausominaisuuksien kerrotaan olevan vastaavat kuin malliston diesel- ja sähköversioilla. Kuormatilavuutta on enimmillään 6,1 kuutiometriä, hyötykuormaa auto kantaa parhaimmillaan 1100 kiloa. Vetomassa on tuhat kiloa.