McLaren-tallin kirje Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle paljastaa, että formula ykkösissä on mahdollisesti käytössä rengaspaineiden raja-arvoja kiertäviä menetelmiä, uutisoi Motorsport.com.
Espanjan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55
Sunnuntai: Espanjan GP klo 14.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa! Espanjan GP:n aika-ajot näet suorana myös MTV3-kanavalla lauantaina kello 14.55.
Sarjan rengasvalmistaja Pirelli on määritellyt renkaille minimi-ilmanpaineet, jotka mitataan siinä vaiheessa, kun pyörät kiinnitetään autoon ennen varikolta lähtemistä. Viime kaudella varsinkin Mercedes otti voimakkaasti yhteen Pirellin kanssa, kun epäilyjä painehuijauksesta ilmeni.
McLaren lähestyi FIA:a tiedustellakseen, ovatko jotkin rengaspaineiden manipulointikeinot sallittuja. Yksi sallittu keino on yleisesti käytössä: siinä renkaat lämmitetään oikeaan lämpötilaan ja jäähdytetään sitten äkillisesti, jotta rengaslämmöt ja ilmanpaineet asettuvat kohdilleen.
Käytössä on tiettävästi ollut pitemmällekin vietyjä keinoja, kuten kaksikammioinen vanne, jonka kerrosten välissä on pieni reikä. Se päästää ilmaa hitaasti lävitseen ja auttaa näin pudottamaan painetta ajon aikana. FIA ohjasi vastauksensa kaikille talleille ja ilmoitti, että tämä käytäntö ei ole laillinen.
FIA ja Pirelli pyrkivät tuomaan ensi kaudeksi formula ykkösiin järjestelmän, jolla rengaspaineita voidaan seurata joka hetki. Tähän asti paineet ovat saaneet olla raja-arvojen alapuolella, kunhan ne ovat kunnossa varikolta lähdettäessä tai lähtöruudukossa tehtävän pistokokeen aikana.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.