Formula ykkösten kauden päätöskisan näyttämö Abu Dhabin Yas Marina muistetaan vuodesta 2012, jolloin kisan voittanut Kimi Räikkönen tölväisi kunnolla Lotus-tallinsa radioviestittelystä.
MAINOS
F1-kauden päättävä Abu Dhabin GP viikonloppuna C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Abu Dhabin GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!
LUE MYÖS: Ykkönen palasi formuloihin – Lewis Hamilton radalla mestarin numerossa
Öljynviennillä ökyrikastuneessa arabiemiirikunnassa Abu Dhabissa ei ole F1-puitteissa säästelty. Lähes 900 miljoonaa euroa maksanut Yas Marinan rata onkin kaikkien aikojen kallein F1-rata. Radalla on myös kaikkien aikojen kallein urheilua varten pystytetty valaistusjärjestelmä.
Abu Dhabissa on ajettu F1-kisoja vuodesta 2009. Mestaruus on ratkaistu siellä kolmesti.
Sebastian Vettel varmisti ensimmäisen maailmanmestaruutensa Abu Dhabissa 2010. Lewis Hamilton ratkaisi mestaruutensa siellä puolestaan 2014.
Hamilton on ollut Abu Dhabissa myös häviämässä mestaruustaistoa. Nico Rosbergille riitti Abu Dhabissa 2016 mestaruuteen kakkostilakin, kun Hamilton ajoi voittoon. Rosberg lopetti uransa siihen kisaan.
Mercedeksellä on saavutettu Yas Marinan radalla molemmat eturivin paikat neljänä perättäisenä vuotena 2014-17. Yllättävää on, ettei Ferrarilla ole saavutettu Abu Dhabissa voittoa tai paalupaikkaa koskaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kimi Räikkönen voitti Abu Dhabissa 2012 Lotuksella. Hänet muistetaan radioviestistään: ”Jättäkää minut rauhaan, tiedän kyllä mitä teen. Ei tarvitse muistuttaa koko ajan”, kun Lotus-talli kehotti Räikköstä säästelemään renkaitaan.
Valtteri Bottas hallitsi Abu Dhabissa viime vuonna. Voiton lisäksi hän saavutti paalupaikan ja ajoi kisan nopeimman kierroksen.
Abu Dhabin rataa on kritisoitu ”mikkihiiri-radaksikin”. Sitä ei pidetä erityisen haastavana. Kriittisissä puheenvuoroissa on hämmästelty, ettei 900 miljoonalla eurolla saatu rakennettua parempaa rataa.
Ohituspaikkoja Abu Dhabista kuitenkin löytyy.
– Täällä on kaksi pitkää suoraa, joiden jälkeisiin mutkiin voi tulla hyvin imussa ja yrittää ohitusta. Viimeinen sektori on vaikein. Siinä voi voittaa tai hävitä eniten aikaa hitaiden mutkien takia, kertoo Kimi Räikkönen.
Abu Dhabissa on helteistä marraskuussakin, mutta Räikkösen mukaan kisa ei ole fyysisesti kovinkaan raskas.
– Kuumuus ei ole ollut ongelmana, koska kisa ajetaan illalla, eikä ilma ole kostea. Autossa on vähän kuuma, mutta se ei ole mitään Malesiaan tai Singaporeen verrattuna, missä on kosteaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.