Geneven autonäyttelyssä painottuu aina se, missä näyttely pidetään – Sveitsissä ostetaan perinteisesti paljon luksus- ja urheiluautoja. Tämä vuosi ei ollut poikkeus; näyttelyn tähtiä eivät olleet sähkö- ja hybridiautot. Näyttelyssä esillä olleiden autojen päästöluvuista näkee kuitenkin autoteollisuuden kehityksen suunnan.
Alle sadan gramman hiilidioksidipäästöihin ylsi peräti 70 automallia – ja nyt puhutaan siis pelkästään tuotannossa olevista malleista. Konseptiautot ja muut lupaukset paremmasta -autot jäävät tämän listan ulkopuolelle.
Sähkö- tai polttokennoautoja eli nollapäästöisiä kulkuneuvoja listan automalleissa oli 15 kappaletta. Yksi sähköauto ei ole nollapäästöinen, jostain syystä Opel Amperaa ei edelleenkään lasketa hybridiksi.
Hybridejä oli 17 kappaletta, ja niiden päästöluvuissa näkyy pistokkeesta ladattavien hybridien yleistyminen. Niiden normipäästöt ovat nykymitattustavalla hämmentävän alhaiset.
Pelkän polttomoottorin avulla päästään toki yhä vähällä. Bensa-, diesel- tai maakaasuautoja alle 100 gramman listalta löytyy yhteensä 37 kappaletta: 11 bensa-autoa, 20 dieseliä ja kuusi maakaasun voimin kulkevaa ajoneuvoa. Näistä ei sähköä hyödyntävistä autosta 14 löytyi Citroënin osastolta.
Tässä päästökisan Top 10 muiden kuin nollapäästöjen osalta:
1. Opel Ampera 27 g
2. VW Passat GTE 37 g
3. Audi A3 e-tron 39 g
4. VW Golf GTE 39 g
5. Mitsubishi Outlander PHEV 44 g
6. Mercedes-Benz C 350 PIH 48 g
7. Volvo V60 PIH 48 g
8. Toyota Prius PIH 49 g
9. Volvo XC90 T8 Twin Engine 59 g
10. Mercedes-Benz S 500 PIH 65 g