Näin paljon sähköautojen ja ladattavien hybridien akut väsyvät vuodessa – japanilaismerkki jäi hännille

Kuten kaikki muutkin akut, myös sähköautojen ja ladattavien hybridien akut menettävät ajan saatossa kapasiteettiaan. Ja se on täysin luonnollista.

Brittiläinen Select Car Leasing selvitti kanadalaisen Geotabin datasta 64 töpselimallin ja yli 6 300 yksittäisen auton ajoakkujen kapasiteetin muutoksia ensimmäisen vuoden aikana. Monet autoista ovat myynnissä myös Suomessa.

Geotabin tiedot paljastivat, että ajoakun kapasiteetti heikkeni vuodessa keskimäärin 2,3 prosenttia vuodessa.

Se kuitenkin muistuttaa, että akun heikkenemiseen vaikuttaa moni asia, eikä sen datasta voi vetää suoria johtopäätöksiä, miten jonkin tietyn autoyksilön akkukapasiteetti tulee muuttumaan. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa akun ikä, käyttöolosuhteet, käytön määrä sekä se, millaisilla varaustasoilla akkua on pääasiassa käytetty.

Jenkkiauto vei

Ensimmäisen vuoden aikana parhaiten kapasiteettinsa säilytti Chevrolet Bolt -täyssähköauto, jota ei myydä Suomessa. Kakkospaikalta löytyi Suomessakin myytävä Audi A3 Sportback e-tron -hybridi, jonka akun kapasiteetista lähti vuodessa vain 0,3 prosenttia. Kolmospaikalta löytyvä Tesla Model 3 menetti akustaan vuodessa 0,6 prosenttia.

Listan häntäpäästä löytyy suomalaisillekin tuttu Mitsubishi Outlander PHEV -hybridi. Sen akkukapasiteetti heikkeni vuodessa peräti 4,1 prosenttia. Toiseksi heikoimmin meni Kia Niro -hybridillä (3,5 %). Suomessa myydyistä täyssähköautoista heikoimmin pärjäsi Volkswagen e-Golf, mutta sen 1,7 prosentin heikennys oli kaukana hännänhuipuista.

Parhaat 10 mallia

Sija

Merkki ja malli

Hybridi / täyssähkö

Muutos

1

Chevrolet Bolt EV 2019

Täyssähkö

0,0 %

2

Audi A3 Sportback e-tron 2017

Pistokehybridi

0,3 %

3

Tesla Model 3 2019

Täyssähkö

0,6 %

4

Tesla Model X 2019

Täyssähkö

0,7 %

5

Nissan Leaf 2019

Täyssähkö

0,8 %

6

BMW i3 2019

Täyssähkö

0,9 %

7

Chevrolet Volt 2019

Pistokehybridi

1,1 %

8

Ford Focus EV 2017

Täyssähkö

1,1 %

9

Tesla Model S 2019

Täyssähkö

1,1 %

10

Mercedes-Benz B-Class EV 2018

Täyssähkö

1,2 %

Lue myös:

    Uusimmat