Kauppaketju Gigantti löi perjantain myynnissä jälleen uusia ennätyksiä. Black Friday -päivän myynti oli Gigantissa 24,5 miljoonaa euroa. Nettimyynti kasvoi 24 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan tarjouspäivään.
Tämän vuoden Black Friday -hitti oli 65-tuumainen televisio. Suomalaisten suosikkeja olivat myös 55-tuumaiset televisiot, puhelimet, kuulokkeet, pyykinpesukoneet, pelikonsolit, pelit ja sähköhammasharjat.
– Tämän vuoden ehdoton hittituote oli 65-tuumainen televisio. Ne myytiin loppuun suurista eristä huolimatta sekä verkkokaupassa että myymälöissä, Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland toteaa.
Gigantin nettikaupassa ensimmäisen tunnin myynti yli kaksinkertaistui viime vuotiseen verrattuna. Gigantin sivuilla oli merkittävästi enemmän kävijöitä viime vuoteen verrattuna.
Black Friday -myynti on kasvanut vuosi vuodelta. Gigantti oli mukana ostospäivässä ensimmäistä kertaa vuonna 2015, jolloin myynto oli 10,4 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 suomalaiset ostivat Gigantista Black Friday -päivä yli 17 miljoonalla eurolla ja viime vuonna 21,3 miljoonalla eurolla.
Myös pohjoismaalaisittain meno oli hurjaa.
Gigantin emoyhtiön, kaikissa pohjoismaissa toimivan Elkjøp-konsernin myynti oli Black Fridayna 1,46 miljardia Norjan kruunua eli lähes 150 miljoonaa euroa. Keskimäärin Elkjøp-konserni myi miljoonalla kruunulla joka minuutti koko vuorokauden ajan.
Myynti on kaupan alalla suurin yhden päivän ennätys Pohjoismaissa. Elkjøp-konserni piti hallussaan myös edellisiä Pohjoismaiden myyntiennätyksiä.
Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä. Yhtiöllä on Suomessa 41 myymälää ja koko vuoden liikevaihto oli viime vuonna 563 miljoonaa euroa.
Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernin omistaa englantilainen kodinelektroniikkajätti Dixons Carphone.