Eilen perjantaina tämän vuoden osalta vietetty Black Friday -tarjouspäivä kasvatti jälleen viime vuosien tapaan suosiotaan. Suomessa vielä muutama vuosi sitten melko tuntematon päivä on noussut nykyisin suureksi ilmiöksi.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan kahdeksan prosenttia verkkokauppojen tuotteista oli Black Fridayna alennuksessa, ja keskimääräinen alennus oli 16 prosenttia. Keskimääräinen alennusprosentti jäi odotettua pienemmäksi, sen oltua viime vuoden Black Fridaynä 25 prosenttia. Suurimmassa alennuksessa oli God of War PS4 -peli, jonka hinta laski 53 prosenttia edelliseen viikkoon verrattuna.
Jos eivät hinnat laskeneet yhtä paljon, ei vastavuoroisesti nähty myöskään salakavalaa hintojen nousua. ”Hintojen nousua nähtiin vähemmän kuin viime vuonna. Kun katsotaan sadan suosituimman tuotteen listaa, 15 prosentilla hinta nousi Black Fridaynä”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Hintaoppaan mukaan Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Suosituin verkkokauppa oli Gigantti. Toiseksi ylsi Verkkokauppa.com ja kolmanneksi Power.
Yksittäisistä tuotteista Hintaopas kertoo suosituimmaksi nousseen Sony Playstation 4 Pro 1TB -pelikonsolin. Toiseksi suosituin tuote oli JBL Charge 3 Bluetooth-kaiutin ja kolmanneksi suosituin Bose Quiet Comfort 35 II -langattomat kuulokkeet.
Hintaoppaan mukaan eniten Black Friday -alennuksia etsittiin torstai-iltana kello 22.00–23.00, jolloin moni verkkokauppa julkaisi tarjouksensa. Alennuksien etsintä Black Fridayn puolella oli vilkkainta perjantai-aamuna kello 07.00–09.00 ja illalla kello 18.00–20.00.
Kiinnostus kääntyi mustana perjantaina myös ostoksiksi, sillä maksupalvelu Klarnassa Black Friday näkyi tänä vuonna 34 prosenttia suurempana kuin viime vuoden alennusmyyntipäivä.
”Hintaoppaan kävijämäärä oli kasvussa koko viikon ajan. Tämä osoittaa, että Black Friday on laajentumassa Suomessakin koko viikon mittaiseksi alennusviikoksi”, sanoo Matinvesi-Bassett.
Alennusmyynnit jatkuvat vielä maanantaina, Cyber Mondayna.
”Viime vuonna Cyber Monday oli kolme kertaa suurempi kuin normaali maanantai. Uskomme, että Cyber Monday kasvaa tänäkin vuonna entisestään”, sanoo Matinvesi-Bassett.