Black Friday on villinnyt Suomessa ennennäkemättömällä tavalla.
Muun muassa Gigantti kertoo torstai-iltana kello 21 verkkokaupassa ja myymälöissä perjantaina kello 6 alkaneen Black Fridayn rikkoneen myyntiennätyksiä: ensimmäisen tunnin nettimyynti yli tuplaantui ja myymälöissä myynti kasvoi 87 prosenttia edellisvuoden Black Fridayn ensimmäisen tuntiin verrattuna. Muista ketjuista Power on kertonut ensimmäisen tunnin nettimyynnikseen 2 miljoonaa euroa. Verkkokauppa.com ei ole paljastanut myyntilukujaan.
"Näyttää siltä, että tänään rikotaan taas myyntiennätyksiä", sanoo Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland.
Myydyimpiä tuotteita Gigantissa ovat tähän mennessä olleet 55- ja 65-tuumaiset televisiot, puhelimet, kuulokkeet, pyykinpesukoneet, konsolipelit sekä sähköhammasharjat. "Telkkarit ovat selkeästi netissä tämän vuoden Black Friday -hittitarjous ja suurten 65-tuumaisten televisioiden suosio on ollut todella kovaa", toteaa Gigantin toimitusjohtaja Hillesland. Powerissa hyvin kaupaksi käyneeet pelitietokoneet, kuivaavat pesukoneet, varsi-imurit, Huawei- ja Honor-puhelimet ja Samsung QLED -televisiot
Suuri kävijäryntäys verkkokauppoihin aiheutti myös lähes järjestäen teknisiä ongelmia. Gigantissa suurin kävijäpiikki saavutettiin heti iltayhdeksältä tarjousten avauduttua ostettavaksi. Ongelmista kärsineet asiakkaat ovat antaneet kitkerää palautetta muun muassa Gigantin Facebook-sivuilla. Osalta tuotteet jäivät ostamatta ongelmien takia.
"Ensimmäisten tuntien aikana nettikaupassamme oli hetkittäisiä piikkejä, jotka ruuhkauttivat sivuja, mutta sivut eivät kaatuneet kertaakaan. Verkkokauppamme serverikapasiteettia on nostettu moninkertaisesti viime vuoteen nähden ja alkurysäyksen jälkeen kaikki sujui pääosin moitteettomasti", Hillesland sanoo.
”Myimme torstaina heti ensimmäisen tunnin aikana tuotteita kahdella miljoonalla eurolla, ja kaupankäynti jatkui vilkkaana vielä vuorokauden vaihtuessa. Sivustomme toimivat hyvin, joskin kello 22:00 jälkeen maksaminen oli normaalia hitaampaa noin puolen tunnin ajan. Tällöin liikennemäärä kasvoi ketjun muiden maiden aloittaessa myynnin. Lisäksi meille ohjautui runsaasti liikennettä ilmeisesti kilpailijoiden sivuilta, joissa oli teknisiä ongelmia. Parhaimmillaan palvelimellamme oli yli 70 000 käyttäjää”, Powerin toimitusjohtaja Mika Aro kertoo.
Eri ketjujen myymälät ovat myös keränneet aamuvarhaisella oviensa eteen jonottajia.
Black Friday on kasvanut vuosi vuodelta. Vuonna 2017 Gigantin Black Friday -myynti oli 21,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 suomalaiset ostivat Gigantista Black Fridayna yli 17 miljoonalla eurolla. Ensimmäistä kertaa Gigantti järjesti Black Friday -myynnin vuonna 2015, jolloin myynti ylsi 10,4 miljoonalla euroon.
Osalla ketjuista ja jälleenmyyjistä Black Friday jatkuu koko viikonlopun. Gigantti puolestaan on kertonut tuovansa vielä uusia tarjouksia myyntiin maanantain Cyber Monday -päivänä muun muassa tietokoneisiin ja pelaamiseen painottuen.