Koronakriisi siivitti elektroniikkaketju Gigantin kokonaismyynnin kevään aikana 20 prosentin kasvuun. Yhtiön mukaan erityisen hyvin kävivät kaupaksi etätöihin, etäopiskeluun ja kotona viihtymiseen liittyvät tuotteet, kuten tietokoneet, kuulokkeet, näytöt ja pelikonsolit.
– Meillä on takanamme ennätysvilkas kevät, ja tilikautemme sujui muutenkin erittäin myönteisissä merkeissä, kertoo toimitusjohtaja Trygve Hillesland tiedotteessa.
Huhtikuun lopussa päättyneen tilivuoden aikana Gigantin operatiivinen tulos kasvoi yli 300 prosenttia 3,5 miljoonaan euroon. Liikevaihto kohosi 33 miljoonaa euroa 596 miljoonaan euroon.
Gigantin verkkokaupan myynti kasvoi tilikauden aikana 17 prosenttia. Yhtiön mukaan kasvussa näkyy ainakin osittain koronapandemian vaikutus.
– Kulutustottumusten muutoksesta kertoo se, että Gigantissa varaa ja nouda -tilaukset, joissa asiakas noutaa netissä maksamansa tuotteen lähimmästä myymälästä, kasvoivat hurjat 115 prosenttia edelliskevääseen verrattuna, Hillesland sanoo.
Sähköpotkulaudat löivät läpi
Hilleslandin mukaan lämmin kesä 2019 näkyi eri tuoteryhmien myynnissä. Kaupaksi kävivät hyvin pienet kodinkoneet, joihin lukeutuvat erilaiset tuulettimet ja jäähdyttimet. Tilikauden ehdoton hittituote olivat kuitenkin sähköpotkulaudat.
– Sähköpotkulaudat ovat todella lyömässä läpi Suomessa. Niiden myynti kasvoi tilikautemme aikana lähes 600 prosenttia, Hillesland kertoo.