Suomalaisen koulutuksen taso on edelleen erinomainen, mutta sen kehityssuunta on väärä, sanoo opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.).
Grahn-Laasonen viittaa tuoreeseen Oma linja -hankkeen tutkimukseen, jonka mukaan oppimistulokset jakautuvat entistä jyrkemmin.
Pisa-tuloksiin perustuva selvitys kertoo että peruskoulun oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet ja jokaisesta ikäluokasta jopa 10 000 nuorta on syrjäytymisvaarassa. Myös suomalaislasten lukutaito on heikkenemässä.
Erityisesti pojat pitäisi huomioida
Huomenta Suomessa asiaa kommentoineen Grahn-Laasosen mukaan koulujen toimintakulttuurissa olisi korjattavaa etenkin poikien osalta. Grahn-Laasonen sanoo, että koulujen pitäisi mennä kohti yksilöllisempää oppimista ja digitalisaatiota.
Grahn-Laasosen mukaan koulujen väliset erot ovat meillä edelleen pienet muuta kehityssuunta on huolestuttava.
– Suomalainen koulutus on aivan erinomaista kansainvälisesti vertailtuna, mutta kehityssuunta on väärä. Esimerkiksi lukeminen on vähentynyt erityisesti pojilla.
Opetusministerin mukaan kouluille on jo myönnetty lisärahaa erojen kaventamiseksi.
– Ennen kesää myönnettiin 20 miljoonalla avustuksia eri puolille Suomea kouluihin, jotka toimivat haasteellisemmassa ympäristössä, esimerkiksi alueilla, joilla korkeampi työttömyysaste tai enemmän maahanmuuttajaväestöä.
Opetusministerin mukaan myös juuri käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma pyrkii erityisesti lisäämään opiskelumotivaatiota.