Pisan tuoreesta Creative Minds, Creative Schools -raportista selviää, että Suomessa koulujen välillä on vain vähäisiä eroja luovan ajattelun osaamisessa.
Pisan hallintoneuvostossa Suomen edustajana toimiva opetusneuvos Tommi Karjalainen opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo STT:lle, että Suomessa luova ajattelu on ollut vahvasti läsnä koulujen opetuksessa ja opetussuunnitelmassa erityisesti taito- ja taideaineissa sekä laaja-alaisissa osaamiskokonaisuuksissa.
Suomessa erot löytyvät hänen mukaansa koulujen sisältä luokkien ja oppilaiden väliltä.
Opetusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo tiedotteessa iloitsevansa siitä, miten pienet erot suomalaiskoulujen välillä on luovassa ajattelussa.
– Luovuuden ja innovaatiotoiminnan merkitys Suomen tulevaisuudelle ja menestykselle on keskeinen asia. Pisa 2022 -tutkimuksen luovan ajattelun tulokset osoittavat, että tästä näkökulmasta suomalaiskoulut ovat onnistuneet hienosti tehtävässään tulevaisuuden rakentajina, ministeri sanoi.
Kuitenkin Suomessa kaupungeissa sijaitsevat koulut pärjäsivät vertailussa hieman paremmin kuin maaseutujen koulut.