Koulujen väliset erot ovat Suomessa hyvin pieniä

Pisan tuoreesta Creative Minds, Creative Schools -raportista selviää, että Suomessa koulujen välillä on vain vähäisiä eroja luovan ajattelun osaamisessa.

Pisan hallintoneuvostossa Suomen edustajana toimiva opetusneuvos Tommi Karjalainen opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo STT:lle, että Suomessa luova ajattelu on ollut vahvasti läsnä koulujen opetuksessa ja opetussuunnitelmassa erityisesti taito- ja taideaineissa sekä laaja-alaisissa osaamiskokonaisuuksissa.

Suomessa erot löytyvät hänen mukaansa koulujen sisältä luokkien ja oppilaiden väliltä.

Opetusministeri Anna-Maja Henriksson sanoo tiedotteessa iloitsevansa siitä, miten pienet erot suomalaiskoulujen välillä on luovassa ajattelussa.

– Luovuuden ja innovaatiotoiminnan merkitys Suomen tulevaisuudelle ja menestykselle on keskeinen asia. Pisa 2022 -tutkimuksen luovan ajattelun tulokset osoittavat, että tästä näkökulmasta suomalaiskoulut ovat onnistuneet hienosti tehtävässään tulevaisuuden rakentajina, ministeri sanoi.

Kuitenkin Suomessa kaupungeissa sijaitsevat koulut pärjäsivät vertailussa hieman paremmin kuin maaseutujen koulut.

Lue myös:

    Uusimmat