Haitaribussit palaavat pääkaupunkiseudun katukuvaan noin 15 vuoden tauon jälkeen. Ne aloittavat liikennöinnin elokuussa 2021 Helsingin ja Vantaan alueella.
Helsingin seudun liikenne (HSL) on valinnut joukkoliikenneyhtiö Nobinan ajamaan seudun linja-autoliikennettä kilpailutuksessa, jonka arvo seitsemän vuoden aikana on yhteensä noin 127 miljoonaa euroa.
Nobina tuo sopimuksen myötä liikenteeseen 58 uutta sähköbussia, joista 40 on yli 18-metrisiä nivelbusseja.
– Sähköiset nivelbussit nostavat matkustamisen laatua, sillä ne ovat viihtyisiä ja tilavia, HSL.n osastonjohtaja Tero Anttila hehkuttaa.
Lue myös: Miksi joukkoliikenteessä ei käytetä turvavöitä?
Uudet linja-autot ovat täysmatalia, joten käytävällä ei ole lainkaan portaita, ja niissä on paikka vähintään viidelle lastenvaunulle. Leveät ovet helpottavat nousemista ja poistumista.
Nobina nousee uuden liikennöintisopimuksen myötä Suomen suurimpien sähköbussioperaattoreiden joukkoon. Uudet "haitaribussit" tulevat liikennöimään pääasiassa Helsingin ja Lounais-Vantaan alueella.
Linjoille 18, 39 ja 40 tulee yhteensä 40 vähintään 45-paikkaista sähköistä täysmatalaa nivelbussia. Linjoille 14, 24, 37, 41 ja 42 tulee puolestaan 18 kappaletta sähköbusseja, joissa on vähintään 31 paikkaa.
Lisäksi linjoille tulee yhteensä kymmenen vähintään 39-paikkaista Euro 6 -päästönormit täyttävää dieselbussia, jotka kulkevat uusiutuvalla dieselillä.
Liikennöinnin uusilla busseilla on määrä alkaa elokuussa 2021.
Mikä nivelbussi?
Nivelbussin pitkä runko on jaettu kahteen tai kolmeen osaan ohjattavuuden parantamiseksi. Liitoskohtaa peittää ulkoa päin laskoksilla oleva suojarakenne, josta haitaribussi-lempinimikin on peräisin.
Helsingin seudun ja samalla koko Suomen ensimmäinen nivelbussi otettiin käyttöön vuonna 1969. Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:n ostama bussi kulki aluksi linjalla 71 linjalla Pihlajamäkeen. Myöhemmin samainen bussi kulki Suomen Turistiauto Oy:n linjalla Vantaan Kaivokselaan.
Haitaribusseja on ollut viime vuosina käytössä Tampereella.