Todennäköisin autoilijalle sattuva vahinko on lasivahinko ja maalis- ja huhtikuu ovat otollisinta aikaa sille.
Vakuutusyhtiö If kertoo tiedotteessa, että lasivahingot ovat lisääntyneet yhtiön tilastoissa yli 25 prosenttia viimeisen viiden vuoden sisään.
Kaikkiaan If korvasi viime vuonna lähes 35 000 yksityisasiakkaan lasivahinkoa.
Lasivahinkoja sattuu useimmiten uusille autoille, kertovat Ifin tilastot. Lasivahinkoja sattuu eniten sähköautoille ja ladattaville hybrideille, sillä niillä ajetaan usein kaupungeissa ja niiden ruuhkaisilla sisääntuloväylillä.
– Nykyaikaiset tuulilasit ovat aiempaa kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä. Lisäksi tuulilasien pinta-ala on kasvanut, renkaat ovat takavuosia leveämpiä eikä autoissa yleensä enää ole roiskeläppiä, kertoo Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius tiedotteessa.
– Myös teiden heikentynyt kunto lisää vahinkoja. Varautumisessa olennaista on pitää riittävää turvaväliä. Ohittaessa olisi kohteliasta jättää reilusti väliä ohitettavaan autoon, jotta ei lennätä sen tuulilasiin esimerkiksi moottoritien keskikaistalta palatessaan hiekoituskiviä tai irronneita nastoja.
Lue myös: Vältä jopa tonnin lasku! Tässä vaiheessa pyyhkijänsulkien vaihdolla on jo "kova kiire"
Reilu puolet selviää korjauksella
If kertoo, että sen korjaamista lasivahingoista yli puolet hoituu korjauksella, muissa tapauksissa lasi joudutaan vaihtamaan.
Keskimäärin lasin vaihdon hinta on kaikilla autoilla keskimäärin yli 700 euroa. Uusissa autoissa hinta on helposti toista tuhatta euroa.
– Uudemmissa autoissa tuulilasin vaihdossa lisäkustannuksia voi tulla esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen anturien uudelleenkalibroinnista. Automerkistä riippuen tuulilasin vaihdon hinta onkin noussut kuluneen viiden vuoden aikana jopa 35 prosenttia, Roselius sanoo.
Halkeaman tai kiveniskemän sattuessa omalle kohdalle on järkevää toimia nopeasti. Tällöin särö voidaan usein korjata ja säästytään lasin vaihtamiselta.
Iskemäkohta kannattaa mahdollisuuksien mukaan suojata teipillä, jotta siihen ei pääse likaa.
Kiveniskemä kannattaa hoitaa, sillä sen korjaamatta jättäminen on turvallisuusriski.
– Ehjän tuulilasin merkitys korostuu automalleissa, joissa tuulilasin tehtävä on suojata matkustajia siirtämällä kolarissa aiheutuvaa energiaa auton koriin. Kolarissa ehjä tuulilasi voi suojata matkustamoa katon tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta, muistuttaa Roselius.
Riittävä turvaväli suojaa vahingoilta
Ifin vahinkotilastot vuosilta 2019–2023 kertovat, että eniten lasivahinkoja sattuu pääsiäisen tienoilla. Tällöin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat pääsevät tekemään tuhojaan tuulilaseihin.
Vahingoilta voi suojautua pitämällä riittävää turvaväliä myös ruuhkissa.
Lue myös: Eikö tuulilasi puhdistu kunnolla? Voi olla uusien sulkien aika – näin valitset ja asennat ne
Ikääntymisen myötä kyky ajaa autoa turvallisesti heikentyy – "Tavoitteena voi olla vain päästä nopeasti perille"
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: If Vakuutus