Nykyaikaisen auton tuulilasi ei ole pelkkää lasia, vaan se sisältää paljon erilaista teknologiaa.
Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia niin autoissa kuin muissa käyttämissämme laitteissa. Moni ei kuitenkaan tule ajatelleeksi, että myös tuulilasiteknologia on ottanut suuria harppauksia, jotka ovat muuttaneet ratkaisevasti lasin roolia ajossa.
Uusi teknologia tekee ajamisesta turvallisempaa, mutta samalla lasien vaihtamisesta uuteen on tullut kalliimpaa.
Lue myös: Tuulilasin reunassa voi olla omituisia mustia pilkkuja – tiedätkö niiden tärkeän tarkoituksen?
Kuin toinen pari silmiä ja aivot
Moderni tuulilasi on paljon muutakin kuin vain lasia. Tuulilaseista löytyy monenlaista lisätekniikkaa, joka avustaa kuljettajaa tehden ajamisesta osaltaan hieman turvallisempaa.
– Voisi melkeinpä sanoa, että nykyään tuulilasissa on toiset silmät ja aivot, kuljettajan pääkopan lisäksi. Jo pidempään mukana ovat olleet lämmitys, antenni ja sadetunnistin. Tarjolla on myös sävylaseja, lämpöä heijastavia laseja sekä akustiikkalaseja, joita käytetään usein dieselautoissa. Viimeisintä tekniikkaa taas ovat kamerat, jotka muun muassa lukevat liikennemerkkejä ja etäisyyksiä sekä ohjaavat kaukovaloja, Autoklinikka-kolarikorjaamon aluepäällikkö Markus Helkamäki luettelee.
Tuulilasien lisätekniikan tuntemus jakaa suomalaiset kahtia. Autoklinikan teettämässä kyselytutkimuksessa 47 prosenttia autoilijoista kertoo tietävänsä, millaista älykästä lisätekniikkaa oman auton tuulilasissa on. 53 prosenttia taas myöntää, ettei tiedä.
EU-direktiivien vaikutukset pääosin positiivisia
Teknistymisen ohella modernit tuulilasit ovat myös aiempaa ohuempia. Ohuempiin laseihin kuluu vähemmän raaka-aineita, minkä lisäksi ne ovat myös kevyempiä. Tämä puolestaan säästää valmistuskuluissa ja vähentää päästöjä sekä valmistusprosessissa että ajossa.
– Muutoksia tuulilaseihin on tehty esimerkiksi EU-direktiivien ohjeistamina, ja niiden vaikutukset ovat pääasiassa positiivisia. Samalla ohuemmat lasit ovat kuitenkin hieman herkempiä kiveniskemille, joista kärsitään talvikauden ansiosta enemmän Suomessa kuin muualla Euroopassa, lasivalmistaja Pilkington AutoGlassin toimitusjohtaja Yrkka Oura selittää.
Kiveniskemät käyvät aiempaa kalliimmiksi
Turvallisuutta parantavan lisätekniikan kääntöpuolena on, että tuulilasien hinnat ovat nousseet. Vaihto on aina ollut hintavampi ratkaisu kuin korjaus, mutta teknisempien lasien kanssa ero on kasvanut entisestään.
Samalla lasien asennus vaatii aiempaa enemmän osaamista ja kalibrointityötä.
Lähde: Autoklinikka