Formula ykkösten Itävallan GP on tarjonnut vuosien saatossa merkittäviä suomalaisia F1-hetkiä, joista esittelemme nyt kahdeksan tarinaa.
1982 Rosberg vs. de Angelis
Keke Rosbergin mestaruuskauden puolivälissä nähtiin kaksintaistelu, joka on jäänyt F1-historiaan yhtenä kiivaimmista. Rosberg ajoi raivoisasti takaa Elio de Angelista kahden ensimmäistä voittoaan jahdanneen kuskin yhteenotossa. Suomalainen nousi vielä maaliviivalla Lotuksen rinnalle, mutta hävisi marginaalisella viiden sadasosan erolla, joka on edelleen kaikkien aikojen neljänneksi tiukin formula ykkösissä. Seuraavassa kisassa Ranskan Dijonissa (joka kuitenkin kantoi Sveitsin GP:n nimeä) Rosberg otti uransa avausvoiton ja aloitti nousunsa kohti maailmanmestaruutta.
MAINOS
Itävallan GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Itävallan GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
1997 Häkkinen keskeyttää johdosta
Mika Häkkinen metsästi vielä syksyllä 1997 ensimmäistä F1-osakilpailuvoittoaan. Siinä hän kävi lähellä jo kesällä Silverstonessa, mutta tuolloin moottoririkko pilasi kisan johtopaikalta. Itävallassa hän pääsi starttaamaan eturivistä ja nousi lähdössä ohi Williamsin Jacques Villeneuven. Moottori kuitenkin päästi jälleen kerran savut pihalle – tällä kertaa heti ensimmäisen kierroksen jälkeen. Tämän jälkeen suomalainen kuitenkin otti ensimmäisen paalupaikkansa Nürburgringillä ja lopulta ensimmäisen voittonsa Jerezissä.
1998 Häkkinen vs. Schumacher
Häkkisen ensimmäisen mestaruuskauden yksi eeppisimmistä taisteluista nähtiin juuri Itävallassa. Suomalainen nousi kolmosruudusta johtoon, mutta häntäpään kolarit keskeyttivät kisan. Uusintastartin jälkeen Häkkinen joutui kahteen otteeseen puolustautumaan raivoisasti hyökännyttä Michael Schumacheria vastaan, jonka Ferrari lipsahtu kuitenkin molemmilla kerroilla ulos pölyiseltä radalta. Voitto kasvatti taitavasti ajaneen Häkkisen MM-johdon kahdeksaan pisteeseen, kun Schumi nousi lopulta tallimääräyksen turvin Eddie Irvinen ohi kolmoseksi.
1999 Coulthard pukkaa Häkkisen ulos
Yksi harvoista Häkkisen ja tallikaveri David Coulthardin välisistä leimahduksista nähtiin kauden 1999 keskivaiheilla. Michael Schumacher oli joutunut Britannian GP:n loukkaantumisen takia sivuun määräämättömäksi ajaksi ja Häkkinen piti kahdeksan MM-pisteen johtoa saksalaiseen. Paalupaikalta lähtenyt suomalainen koki kuitenkin jättipettymyksen, kun yli-innokkaasti mutkaa lähestynyt Coulthard puski Häkkisen poikittain jo avauskierroksella. Tämän jälkeen skotti epäonnistui vielä Irvinen Ferrarin kukistamisessa, ja irkkukuski nousi MM-taulukossa vain kahden pisteen päähän Häkkisestä. Kolmanneksi sijoittunut Häkkinen totesi suoraan, että Coulthardin virhe pilasi hänen kisansa. Mika Salon ensimmäinen kisa Ferrarilla poiki seitsemännen lähtöruudun ja kisassa yhdeksännen sijan.
2000 Häkkinen voittaa, mutta McLaren hylätään
Kahden mestaruuskauden jälkeen teknisiin vaikeuksiinsa sotkeutunut McLaren oli voittanut ennen kesän Itävallan GP:tä neljä kisaa, joista Häkkinen vain yhden. Spielbergiin tultaessa McLarenin marssijärjestys oli kuitenkin tyrmäävä, sillä Häkkinen hankki paalupaikan selvällä erolla ja kasvatti kisassa etumatkaansa tasaisesti. Selvä voitto oli lopulta uhattuna, kun FIA huomasi Häkkisen auton ajotietokoneen sinetin puuttuneen. Ohjelmistoista ei löytynyt mitään vilppipeliä, joten Häkkinen sai pitää MM-pisteensä. Kaksoisvoiton ottaneelta McLarenilta pisteet vietiin, mikä auttoi Ferraria pitämään johtonsa valmistajien sarjassa.
2003 Räikkösen vs. Schumacher
Sensaatiomaisesti kauden neljällä palkintopallisijalla aloittanut Kimi Räikkönen oli Itävaltaan tultaessa vielä neljän pisteen MM-johdossa ennen Michael Schumacheria. Aika-ajoissa kaksikon väliin jäi Schumin hyväksi vain muutama sadasosa ja kisassa saksalaisen varikkostoppi meni pieleen, kun öljyvuoto aiheutti tulen leimahduksen Ferrarin varikkoboksissa. Toisena Juan Pablo Montoyan jälkeen ollut Räikkönen kärsi myöhemmin moottoriviasta ja Schumacher pääsi jälleen edelle. Montoyan konerikon jälkeen Räikkönen joutui taistelemaan vielä toista Ferrari-kuskia Rubens Barrichelloa vastaan, mutta piti kakkossijansa maaliin asti. Schumi nousi kuitenkin MM-pisteissä jo kahden pinnan päähän.
2014 Bottaksen ensimmäinen podium
Itävallan GP palasi 11 vuoden tauon jälkeen F1-kalenteriin kaudella 2014. Edellisessä kisassa ajaneista kuskeista mukana olivat vain Ferrarin Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso sekä McLarenin Jenson Button. Viikonlopusta tuli virkistävä tuulahdus Mercedeksen tylyn dominoinnin keskelle, kun Williamsin Felipe Massa ajoi paalupaikalle ja Valtteri Bottas kakkosruutuun, kun Lewis Hamilton epäonnistui kierroksessaan. Kisassa Mersut tulivat kuitenkin ohi varikkotaktiikkansa ansiosta. Bottas onnistui pitämään tallikaverinsa takanaan ja nappasi uransa ensimmäisen palkintopallisijoituksen oltuaan kisan kolmas.
2015 Räikkönen kolaroi Alonson kanssa
Viime vuonna Itävallassa nähtiin yksi Kimi Räikkösen uran pahimmista kolareista, kun hän menetti autonsa hallinnan heti ensimmäisissä mutkissa. Suomalaisen Ferrari osui entisen tallikaverin Fernando Alonson kylkeen. Espanjalaisen McLaren nousi Räikkösen auton keulan päälle ja oli erittäin lähellä, että Kimi olisi saanut tilanteessa osuman päähänsä. FIA ja Ferrari tutkivat onnettomuuden, mutta Räikkönen selvisi ilman rangaistusta. Autosta ei löytynyt mitään vikaa, joten pyörän sutiminen tulkittiin suomalaisen syyksi. Alkukesän vaikeudet aloittivat huhut, että Räikkönen ajaa viimeistä kauttaan Ferrarilla, mutta myöhemmin italialaistalli vahvisti jatkosopimuksen seuraavalle kaudelle.