Muistatko F1:n huikeimmat suomalaishetket? – Niitä näet jatkossakin MTV:n kanavilla

Kimi Räikkönen, 2007
Kimi Räikkönen valloitti kolmantena suomalaisena formula ykkösten maailmanmestaruuden 2007.2007 Getty Images
Julkaistu 14.10.2015 10:02
Toimittajan kuva

Janne Itkonen

janne.itkonen@mtv.fi

Formula ykkösten historia on tarjonnut lukemattomia upeita suomalaishetkiä. Näitä hetkiä on luvassa lisää MTV:n kanavilla myös seuraavan kolmen vuoden ajan. MTV Sport kokosi yhteen upeimmat muistot tähän mennessä.

Suomalaisilla on kansakuntamme kokoon nähden erittäin kunniakas historia formula ykkösissä. Suomalaiskuljettajilla on F1-maailmanmestaruuksia neljä, mikä oikeuttaa tilastoissa jaettuun viidenteen sijaan. Vain Iso-Britannia (15), Saksa (11), Brasilia (8) ja Argentiina (5) ovat Suomen edellä kuljettajien maailmanmestaruuksissa.

Keke kruunattiin maailmanmestariksi Las Vegasissa

Keke Rosberg, 1982

Keke Rosberg ajoi maailmanmestariksi ensimmäisellä kaudellaan Williams-kuljettajana.

Ensimmäisenä suomalaiskuljettajana F1-maailmanmestaruuden saavutti Keke Rosberg vuonna 1982. Ensimmäistä kertaa urallaan kilpailukykyiseen talliin Williamsille päässyt Rosberg näytti taitonsa yhdellä F1-historian tasaisimmista kausista. Vuonna 1982 nähtiin 11 eri osakilpailuvoittajaa, Rosbergin uran ensimmäinen ja kauden ainoa voitto tuli kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa Sveitsin GP:ssä, joka ajettiin Dijon-Prenois'n radalla Ranskassa. 

Mestaruuden ratkaisu venyi kauden päätöskisaan Las Vegasissa. Rosbergin ainoa uhkaaja oli McLarenin John Watson. Rosbergille riitti mestaruuden varmistamiseen kuudes sija, ja hän ajoi ruutulipulle viidentenä. Tuolloin 33-vuotias Rosberg kruunattiin maailmanmestariksi viiden pisteen erolla ennen Watsonia ja Saksan GP:n aika-ajoissa pahoin loukkaantunutta Ferrari-kuljettaja Didier Pironia.

Keke Rosberg, Las Vegas 1982

Tuore maailmanmestari Keke Rosberg sai seurakseen laulaja Diana Rossin.

J.J. Lehdon kolmas sija Imolassa 1991

Imola 1991

1991 San Marinon GP Imolan radalla ajettiin märällä radalla.

Vuonna 1989 F1-sarjassa debytoinut Jyrki Järvilehto ajoi uransa ensimmäistä kertaa MM-pisteille Imolassa 1991. Aika-ajoissa 16:nteen ruutuun yltänyt J.J. ajoi Dallara-autollaan sateen kastelemalla radalla upeasti, ja pääsi kisan päätteksi kipuamaan palkintopallille McLaren-kaksikon Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin seuraksi. Suomalaisittain kisa oli historiallinen, sillä Lotuksella ajanut Mika Häkkinen saavutti Imolan viidennellä sijallaan ensimmäiset kaksi MM-pistettään.

Imola 1991, J.J.

Onnellinen J.J. Imolan palkintopallilla Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin kanssa.

Imolan palkintopallisija jäi F1:ssä yhteensä 62 GP-starttia ajaneen Järvilehdon ainoaksi. MM-pisteitä J.J. saavutti kymmenen.

Häkkisen ensimmäinen voitto Jerezissä 1997

Mika Häkkinen, Jerez 1997

Mika Häkkinen juhli ensimmäistä GP-voittoaan Jerezissä 1997.

Mika Häkkisen ensimmäistä voittoa formula ykkösissä saatiin odottaa pitkään. Ensimmäisen palkintopallisijansa McLarenilla jo kauden 1993 Japanin GP:ssä (3:s) ajanut suomalainen pääsi juhlimaan palkintopallin korkeimmalle korokkeella viimein uransa 96:ssa GP-kisassa, kauden 1997 päättäneessä Jerezin kisassa.

Jerez 1997, Mika Häkkinen

Häkkinen ja maailmanmestari Villeneuve nauttivat kuohuvaa palkintopallilla.

Häkkisen voiton lisäksi kilpailusta muistetaan maailmanmestaruudesta taistelleiden Jacques Villeneuven ja Michael Schumacherin törmäys 48. kierroksella, jonka seurauksena Schumacher joutui keskeyttämään ja menetti myöhemmin rangaistuksena kaikki kauden 1997 MM-pisteensä. Villeneuve pystyi jatkamaan kisaa, mutta Schumacherin törmäys hidasti kanadalaisen Williams-auton vauhtia. Häkkinen ohitti muutama kierros ennen maalia McLaren-tallikaverinsa David Coulthardin ja viimeisellä kierroksella kisaa johtaneen Villeneuven. Villeneuve päästi myös Coulthardin ohitseen, ja palkintopallilla McLaren-kaksikko juhli kaksoisvoittoa ja Villeneuve maailmanmestaruutta.

Häkkisen ensimmäinen maailmanmestaruus 1998

Mika Häkkinen, Michael Schumacher, 1998

Kausi 1998 oli Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin kaksintaistelu.

Häkkisen ensimmäistä voittoa saatiin odottaa pitkään, mutta seuraavalla kaudella voittosaldo kasvoi kahdeksalla. Ferrarin Michael Schumacher laittoi rajusti kampoihin suomalaiselle, ja maailmanmestaruustaistelu huipentui kauden päätöskisaan Japanissa. Suzukaan lähdettiin Häkkisen neljän pisteen johdossa. Lähtökohdat olivat kutkuttavat: Schumacherin voittaessa Häkkiselle riittäisi toinen sija ensimmäisen maailmanmestaruuden saavuttamiseen. 

Michael Schumacher, Suzuka 1998

Keskeytys hautasi lopullisesti Schumacherin haaveet ensimmäisestä maailmanmestaruudesta Ferrarilla.

Aika-ajossa Schumacher ajoi paalupaikalle ja Häkkinen toiseen ruutuun. Schumacherin auto kuitenkin hyytyi toisessa uusintalähdössä, ja saksalainen joutui starttamaan kisaan jonon hänniltä. Schumacher taisteli sijoituksia takaisin, mutta Häkkisen mestaruus varmistui Schumin keskeytettyä rengasrikkoon 31. kierroksella. Tuore maailmanmestari Häkkinen kruunasi kautensa ajamalla ruutulipulle ensimmäisenä.

Mika Häkkinen, Suzuka 1998

Historian toinen suomalainen F1-maailmanmestari sai samppanjakylvyn Suzukan palkintopallilla.

Mika Salon "moraalinen voitto" 1999

Mika Salo, Ferrari 1999

Mika Salo tuurasi Michael Schumacheria Ferrarilla kuudessa kisassa 1999.

Mika Salo sai unelmatilaisuuden ajaa kilpaa legendaarisessa Ferrari-tallissa, kun Michael Schumacher mursi jalkansa rajussa ulosajossa 1999 Britannian GP:ssä Silverstonessa. Toisessa kisassaan Ferrarilla Salo ajoi Saksan GP:n aika-ajoissa Hockenheimissa neljänteen ruutuun. Kisassa Salo nousi kärkeen ja olisi noussut GP-voittajien joukkoon, mutta päästi tallimääräyksellä maailmanmestaruudesta taistelleen Eddie Irvinen edelleen. Ferrari otti kisasta kaksoisvoiton. Kisan moraalisena voittajana voidaan pitää Saloa, jolle tallikaveri Irvinekin luovutti kisan voittajan pokaalin.

Mika Salo, Eddie Irvine, 1999

Mika Salo ja Eddie Irvine Hockenheimin palkintopallilla.

Häkkisestä tuplamestari Suzukassa 1999

Mika Häkkinen, Suzuka 1999

Mika Häkkinen tapasi nuoria faneja Suzukassa 1999.

Kausi 1999 huipentui jälleen Suzukaan Mika Häkkisen MM-taisteluun Ferrari-kuljettajaa vastaan. Schumacherin loukkaantumisen johdosta vastassa oli tällä kertaa Eddie Irvine. Päätöskisaan lähdettäessä Irvine oli MM-sarjan kärjessä neljän pisteen erolla Häkkiseen. Kauden viimieseen kahteen osakilpailuun Irvinea MM-taistossa auttamaan palannut Schumacher lähti paalupaikalta ennen Häkkistä. Aika-ajoissa tuskaillut Irvine jäi viidenteen ruutuun.

Mika Häkkinen, Eddie Irvine 1999

Eddie Irvinen haaveet F1-maailmanmestaruudesta tyssäsivät Mika Häkkiseen.

Häkkinen syöksyi Schumacherin ohi heti startissa ja ajoi kisan voittoon viiden sekunnin erolla saksalaiseen. Irvinen onnistui nousta kisassa kolmanneksi, mutta maailmanmestauustaistelussa tämä oli laiha lohtu. Häkkinen kruunattiin tuplamestariksi kahden pisteen erolla Irvineen nähden.

Häkkisen tuplaohitus Spassa 2000

Mika Häkkinen Michael Schumacher tuplaohitus Belgia Spa 2000

Mika Häkkinen kertasi ohitustaan Michael Schumacherille 2000 Belgian GP:n jälkeen.

Mika Häkkinen ja Michael Schumacher ovat yksi F1-historian ikimuistoisimmista taistelupareista. Kaksikon välillä nähtiin myös yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista ja rohkeimmista F1-ohituksista. Häkkinen voitti Belgian GP:n vuonna 2000 ohitettuaan Schumacherin neljä kierrosta ennen maalia Les Combes -mutkassa samalla kun molemmat ohittivat kierroksella Ricardo Zontan.

- Ajattelin mielessäni, että kumman tahansa puolen Michael valitsee, minä menen toiselta puolelta. Hän valitsi vasemman, joten minä menin oikealta. Jarrutin niin myöhään kuin pystyin 300 kilometrin tuntinopeudessa ja kostealla radalla. Kun käännyin takaisin, olin tehnyt sen. Pääsin Michaelista ohi, ja olin jälleen kärjessä, Häkkinen muisteli ohitusta 15 vuotta myöhemmin McLarenin-verkkosivujen blogissaan.

Video: Häkkinen ohittaa Schumacherin (YouTube)

Räikkösen voitto Monacossa 2005

Kimi Räikkönen, Monaco 2005

Kimi Räikkönen johti 2005 Monacon GP:tä lähdöstä maaliin.

Monacon GP on yksi F1-sarjan kruununjalokivistä. Suomalaiskuljettajista Monacon valtiaiksi ovat nousseet Keke Rosberg (1983), Mika Häkkinen (1998) ja Kimi Räikkönen 2005. 

Räikkösen voitto tuli uskomattoman hienolla tavalla. Paalupaikalta startannut McLaren-kuljettaja johti kisaa lähdöstä maaliin. Turva-auton tultua radalle Minardin Christijan Albersin pysäköityä autonsa Mirabeau-mutkaan 23. kierroksella, Räikkönen ei kilpailijoistaan poiketen tullut varikolle. Uskaliaalta vaikuttanut taktiikka onnistui, sillä Räikkönen repi liki 35 sekunnin eron ennen varikkopysähdystään 42. kierroksella. Ruutulipulle suomalainen ajoi 13,8 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta Williamsin Nick Heidfeldia.

Kimi Räikkönen, Monaco 2005 1

Räikkönen ja Martin Whitmarsh juhlivat Monacon GP:n jälkeen.

Räikkösen huikea voitto Suzukassa 2005

Kimi Räikkönen, 2005 Suzuka

Kimi Räikkönen oli Suzukan valtias 2005.

Kimi Räikkönen on voittanut formula ykkösissä 20 osakilpailua. Näistä upein yksittäinen voitto nähtiin kauden 2005 toiseksi viimeisessä osakilpailussa Japanin GP:ssä. Märissä olosuhteissa ajetun aika-ajon seurauksena Kimi starttasi kisaan 17. lähtöruudusta. Suomalainen raivasi tiensä häntäpäästä kärkitaisteluun, ja kruunasi uskomattoman nousun rohkeaan ohitukseen kisaa johtaneesta Renault'n Giancarlo Fisichellasta viimeisellä kierroksella.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kimi, vihdoin maailmanmestari

Kimi Räikkönen juhli mestaruutta 2007

Kimi Räikkösen huikea kausi 2007 huipentui mestaruusjuhliin kauden päätöskisassa Brasiliassa.

Kimi Räikkösestä tuli kolmas suomalainen F1-maailmanmestari vuonna 2007 huikeiden vaiheiden jälkeen. Räikkönen aloitti kauden voitolla Australiassa ensimmäisessä kisassaan Ferrari-kuljettajana ja sitä seurasivat kolmossijat Malesiassa ja Bahrainissa. Tätä seurasi kuitenkin neljän kisan putki palkintopallin ulkopuolella, ja McLarenin Lewis Hamilton pääsi MM-sarjassa 26 pisteen karkumatkalle. Suomalainen aloitti heinäkuun alussa Ranskassa ajetusta kauden kahdeksannesta kisasta huikean kirin, jonka aikana hän voitti kymmenestä kisasta viisi. Kaksi osakilpailua ennen kauden loppua Hamilton johti Räikköstä vielä 17 pisteellä.

Mestaruustaistelu huipentui kauden päätöskisaan Brasilian Interlagosin radalla. Räikkönen lähti kisaan seitsemän pistettä Hamiltonia ja neljä pistettä toista McLaren-kuljettajaa Fernando Alonsoa jäljessä. Aika-ajossa Räikkösen tallikaveri Felipe Massa valtasi paalupaikan, Hamilton ajoi toiseen ruutuun Räikkösen ja Alonson ottaessa seuraavat lähtöpaikat.

Satumaisessa kisassa Räikkönen pääsi heti startissa Hamiltonin edelle paalulta lähteneen Massan tarjotessa hyvää apua. Avauskierroksen aikana myös Alonso ohitti tallikaverinsa. Pian tämän jälkeen Hamilton lipesi ulos, mutta pystyi palaamaan takaisin radalle ja jatkamaan ajamista. Kahdeksannella kierroksella Hamiltonin McLaren-auton vauhti hyytyi vaihteistovian takia hetkellisesti todella pahasti ja hän putosi sijoituksissa 18:nneksi.

Toisten varikkokäyntien yhteydessä Räikkönen nousi Massan edelle kärkeen. Hamilton ei kyennyt nousemaan seitsemättä sijaa korkeammalle ja kolmanneksi ajanut Alonso ei pystynyt haastamaan Ferrari-kuljettajien vauhtia. Tulokset tarkoittivat sitä, että Kimi voitti maailmanmestaruuden lopulta yhden pisteen erolla Hamiltoniin ja Alonsoon.

Video: Räikkönen voittaa mestaruuden Brasilian GP:ssä (YouTube)

Kovalaisen voitto Unkarissa 2008

Heikki Kovalainen, Unkari 2008

Heikki Kovalaisesta tuli 100:s F1-kisan voittanut kuljettaja 2008 Unkarin GP:ssä.

Kaudet 2008–2009 McLarenilla ajanut Heikki Kovalainen saavutti F1-uransa ainoan voiton Unkarin GP:ssä 2008. Kovalainen starttasi kisaan kakkosruudusta tallikaverinsa Lewis Hamiltonin perässä. Hamilton keskeytti kisan puolivälin jälkeen rengasrikkoon. Kovalainen nousi kärkeen Ferrarin Felipe Massan moottorin petettyä kolme kierrosta ennen maalia. Kovalainen ajoi ruutulipulle 11 sekuntia ennen toiseksi tullutta Toyotan Timo Glockia ja vajaat 17 sekuntia ennen kolmanneksi sijoittunutta Kimi Räikköstä.

"Leave me alone, I know what I'm doing"

Kimi Räikkönen, Abu Dhabi 2012

Kimi Räikkönen palasi GP-voittajaksi Abu Dhabissa 2012.

Kimi Räikkönen teki kahden vuoden tauon jälkeen fantastisen paluun formula ykkösiin Lotuksella vuonna 2012. Täysosuma tuli kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa Abu Dhabissa, jossa neljännestä lähtöruudusta startannut Räikkönen ajoi ensimmäisen kaksivuotisen Lotus-kautensa kahdesta voitosta.

Abu Dhabin kisa muistetaan parhaiten Räikkösen ikimuistoisista kommenteista tiimiradioon kisan aikana. T-paitoihinkin päätynyt legendaarinen lause "Leave me alone, I Know what I'm doing" – "Jättäkää minut rauhaan, tiedän mitä teen" kuultiin, kun Kimille syötettiin tietoa kisatilanteesta ja vauhdista.

Turva-auton perässä ajettaessa Räikköstä muistutettiin pitämään huolta kaikista renkaistaan. Jäämiehen vastaus oli jäätävä:

– Kyllä, kyllä, kyllä. Teen sitä koko ajan. Ei teidän tarvitse muistuttaa minua joka sekunti.

Räikkösen tiimiradiokommentit

Bottaksen nousu kakkossijalle Silverstonessa 2014

Bottas, Silverstone 2014

Valtteri Bottas haltioituneen Williams-väen keskellä.

Valtteri Bottaksen F1-uran toistaiseksi paras sijoitus on Britannian GP:n kakkosija vuonna 2014. Edellisessä kisassa Itävallassa ensimmäisen kerran palkintopallille (3:s) yltänyt Bottas teki Williams-tallin kotikisassa huikean nousun 14. lähtöruudusta palkintopallin toiselle korokkeelle. Bottas ajoi toiseksi myös kaksi viikkoa myöhemmin ajetussa Saksan GP:ssä Nürburgringillä.

Valtteri Bottas, Silverstone

Bottas ja palkintopallimiehen leveä hymy.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Haluamme kuulla myös sinun parhaat F1-muistosi. Voit jakaa ne MTV F1 Facebook-sivulla.

Tuoreimmat aiheesta

F1