Formula ykkösten tarunomaisimpiin näyttämöihin lukeutuvassa Monacossa on juhlinut kolme häikäisevän suorituksen tehnyttä suomalaiskuljettajaa.
MTV Sport listasi F1-historian suomalaisittain mieleenpainuneimmat muistot Monacon radalta.
1983 Keke Rosbergin voitto
Rosberg nousee Prostin ohi.
Keke Rosberg ajoi mestaruuskautensa jälkeen uransa toisen GP-voiton Monacossa. Williams valitsi kostealle radalle kuivan kelin renkaat ja Rosberg ponkaisi viidennestä lähtöruudusta suoraan kakkoseksi ja poimi pian myös Renault'n Alain Prostin edeltään. Suomalainen johti tämän jälkeen kisaa loppuun saakka ja oli maalissa 18 sekuntia Brabhamin Nelson Piquet’n edellä. Williamsin kaksoisvoitto vesittyi, kun Jacques Laffite kärsi vaihdelaatikkoviasta kisan loppupuolella. Monacon kisa oli yksi harvoista, joissa Rosberg pystyi kyseisellä kaudella haastamaan turboahdetut vastustajansa vapaasti hengittävällä moottorilla.
1986 Rosbergin viimeinen palkintopalli
Tästä hetkestä tuli 11. toukokuuta kuluneeksi tasan 30 vuotta. Rosbergille aika-ajo ei luvannut paljoakaan, sillä McLarenilla uraansa päättämässä ollut suomalainen jäi yhdeksänteen lähtöruutuun. Ensimmäisellä kierroksella Keke nousi kuitenkin jo viidenneksi. Hän ohitti Ferrarin Michele Alboreton häikäisevällä tavalla kahteen otteeseen, kun oli välissä joutunut antamaan sijoituksen takaisin varikkokäynnin takia. Lotus-kuski Ayrton Senna joutui päästämään Rosbergin tallikaverin Alain Prostin edelleen ja brasilialaisen stopin aikana myös Keke ehti Sennan edelle toiseksi. Patrick Tambayn raju ulosajo sinetöi McLarenille kauden ainoan kaksoisvoiton. Rosberg oli tallikaverinsa Prostin jälkeen kisan toinen.
1996 Salo ja Häkkinen pisteille kaaoskisassa
Kaikkien aikojen sotkuisimmassa Monacon GP:ssä ruutulipulle pääsi vain kolme autoa, mutta siitä huolimatta molemmat keskeyttäneet suomalaiset ylsivät pisteille. Kärjessä Ligierin Olivier Panis pinkoi henkensä kaupalla karkuun Mika Häkkisen tallikaveria David Coulthardia. Lopussa Tyrrell-kuski Mika Salo rysäytti radalla spinnanneen Eddie Irvinen perään ja Häkkinen seurasi ketjukolarissa maanmiestään. Rytäkästä huolimatta Salo oli kisassa viides ja Häkkinen kuudes.
1997 Salo pisteille ilman varikkokäyntiä
Seuraavana vuonna 14. lähtöruudusta sunnuntain kisaan lähtenyt Mika Salo teki ihmetempun ajettuaan Tyrrellillä viidenneksi ilman ainuttakaan varikkokäyntiä sekä rikkinäisellä etusiivellä, joka sai jo alussa osuman Häkkisen kolariromuista. Yhden stintin kisan läpiviemisessä auttoivat renkaita säästänyt kylmä ja sateinen sää sekä kahden tunnin aikarajan täyttyminen jo 16 kierrosta ennen suunniteltua kisapituutta.
1998 Mika Häkkisen voitto
Häkkisen ensimmäisenä mestaruusvuonna Monacon katuja hallitsi vain yksi mies. Paalupaikalta startannut Häkkinen karkasi heti tallikaveriltaan Coulthardilta eikä Giancarlo Fisichellan ja Alexander Wurzin taakse juuttunut Michael Schumacher pystynyt tekemään mitään. Häkkinen jyräsi lähdöstä maaliin ylhäisessä yksinäisyydessään ja kasvatti Coulthardin konerikon sekä Schumin kolaroinnin seurauksena MM-johtonsa 17 pisteeseen. Tämän jälkeen Schumi voitti kolme seuraavaa kisaa, mutta Häkkisen loppukauden vire riitti tuomaan hänelle mestaruuden.
2003 Kimi Räikkönen palkintopallilla
Ensimmäisellä kaudellaan McLarenilla Räikkönen oli tunnetusti taistelemassa jopa maailmanmestaruudesta. Hänellä oli Monacoon tultaessa tilillään jo uran avausvoitto ja MM-taulukossa kahden pisteen etumatka Michael Schumacheriin. Odotukset kisaan olivat kovat, sillä suomalainen pääsi matkaan eturivistä Williamsin Ralf Schumacherin vierestä. Lähtö ei kuitenkaan onnistunut, vaan Ralfin tallikaveri Juan Pablo Montoya rynni suomalaisen edelle. Voittotaistelu käytiin lopulta Montoyan, Räikkösen ja Michael Schumacherin kesken. Räikkönen jäi tässä taistelussa niukasti kakkoseksi, mutta kasvatti hieman MM-johtoaan Schumiin.
2005 Kimi Räikkösen voitto
Kaksi vuotta myöhemmin Monte Carlossa nähtiin Räikkösen suvereeni näytös. Hän nappasi paalupaikan äärimmäisen niukalla erolla Renault’n Fernando Alonsoon, joka pysyi kisan alkukierrokset vielä suomalaisen perässä. Pian ero kasvoi jo tavoittamattomaksi, mutta kun kilpailua oli ajettu alle kolmannes, Schumin ja Coulthardin kolarointi sotki pakkaa. McLaren päätti pitää Räikkösen muista poiketen radalla ja suomalainen paukutti muiden varikkokäyntien aikana hurjia kierrosaikoja, jotka hankkivat hänelle turvallisen johdon. Räikkönen jäähdytteli lopulta ruutulipulle 13 sekunnin erolla Williamsin Nick Heidfeldiin ja nappasi uransa tähän asti ainoan voiton Monacosta. Tämän jälkeen Jäämies on nähty vain kerran Monacon palkintopallilla. Vuonna 2009 hän oli ylivoimaisessa vauhdissa olleiden Brawnin Jenson Buttonin ja Rubens Barrichellon jälkeen kolmas.