Hallituksessa on käynnissä kova kädenvääntö taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle. MTV:n tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää esittää taksilupien ja -hintojen vapauttamista.
Perussuomalaiset tiedotti illalla, että asiaa ei ole käsitelty hallituksessa eikä puolue hyväksy taksiliikenteen vapauttamista
– Asiasta ei ole sovittu hallituksessa, sanoo perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini.
Taksikilpailun avaaminen on osa ministeri Anne Bernerin isoa Liikennekaari-uudistusta, jossa on tulossa muitakin merkittäviä muutoksia liikennepalveluihin. Ministerin esitystä odotetaan jo ensi viikon alussa.
Taksiliitto varoittaa, että kilpailun avaaminen toisi hyötyjen lisäksi myös haittoja. Toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo, että hintojen hajonta lisääntyisi.
– Joskus taksin voisi saada edullisemmin, mutta joinakin aikoina hinnat nousisivat merkittävästi, Koskinen arvioi.
Taksiliitto ei usko, että nykyisen sääntelyn purkaminen helpottaisi taksien saatavuutta. Myös alueelliset erot olisivat liiton mukaan suuret.
– Taksin saatavuus heikkenisi oleellisesti vaikeina vuorokaudenaikoina, hiljaisina aikoina ja pyhäpäivinä, jolloin työvoimakustannukset ovat suurimmillaan. Tälläisenä kauniina kevätpäivänä tarjonta voisi jopa lisääntyä, Koskinen sanoo.
Säästöjä julkiseen talouteen
Kilpailu- ja kuluttajavirasto puolestaan muistuttaa, että taksikilpailu toisi säästöjä myös julkiseen talouteen.
Valtio ja kunnat maksavat taksiliikenteestä noin 40 prosentin osuuden. Se on yli 400 miljoonaa euroa vuodessa.
– Määräsääntelyn purkaminen on tärkein asia. Se helpottaisi alalletuloa ja lisäisi taksien saatavuutta ja sitä kautta toisi hintakilpailua, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuspäällikkö Henrikki Oravainen.
Taksiyrittäjät nostavat varoittavaksi esimerkiksi Ruotsin, jossa taksikilpailun vapauttaminen 1990-luvun alussa toi mukanaan harmaata taloutta ja muita lieveilmiöitä. Taksikyydin hinnat voivat vaihdella rajusti Tukholmassa.
Mannerheimintien taksitolpalla Helsingissä päivystänyt Janne Turunen pelkää, että yhä harvempi saisi taksikuskina leivän, jos nykymalli puretaan.
– Katso nyt tätäkin taksimäärää. Menee tunti ennen kuin pääsen jonon kärkeen ja liikenteeseen. Ei tänne tarvita enää lisää autoja, taksiyrittäjä Turunen sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeri Berner on kutsunut sidosryhmät koolle ensi maanantaina, jolloin hän kertoo Liikennekaari-uudistuksen etenemisestä.
Otsikkoa ja juttua muokattu klo 19.25, lisätty Soinin kommentti